-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Skjebnedag på børsen for Volks-Scania
I ettermiddag utløper budet fra Volkswagen på resten av Scania-aksjene. Utfallet er ennå uavklart. Mislykkes kjøpsforsøket, går det minst 12 måneder til neste gang.
LASTEBIL: Volkswagen er allerede majoritetseier i Scania, men ikke med tilstrekkelig tyngde til å få gjennomført akkurat det de vil (som er å skape et tungbilkonsern som kan kjempe globalt på linje med Daimler og Volvo).
Volkswagen gikk derfor i februar ut med et flatt bud på 200 svenske kroner for å ta over resten av aksjene – eller i det minste tilstrekkelig mange. Så vidt vi erfarer har Volkswagen omtrent 63 prosent, men må opp i rundt 90 prosent.
Oppkjøpsperioden har ikke gått helt smertefritt for Volkswagen, selv ikke etter fremforhandlede avtaler med fagforeningene om å sikre jobber og produksjon i Sverige.
Flere av de gjenværende eierne har signalisert at prisen er for lav i forhold til de langsiktige verdiene. Andre store eiere har bestemt seg for å selge, da det likevel blir uinteressant å sitte med aksjene uten reell påvirkning.
Volkswagen har på sin side gått ut med at de ikke akter å høyne budet mot slutten. I mellomtiden har børskursene både steget og falt kraftig.
Og alt tyder på en uvanlig thrillerfinish i dag.
Volkswagen pleier å få prosjekter som dette i havn. Men om ikke de når målet i denne omgang, skal de i følge Bloomberg være forhindret fra å komme med nytt bud de neste 12 månedene – med mindre Scanias eget styre ombestemmer seg.
I dag er det altså kamp til børsdøren lukkes.
For Scanias drøyt 10.000 ansatte er det nok uansett deilig å få en avklaring. For dem mener ekspertene med at det neppe blir noen ulempe om Scania blir helt tyskeid.
For den svenske folkesjelens selvbilde er konsekvensene kanskje ikke fullt så gode.
haakon@bilforlaget.no