-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Fortsatt nedgang i transportkonkurser
16 prosent færre transportbedrifter har gått konkurs fire første måneder i 2014 enn samme periode 2013.
ØKONOMI: Bruker man konkursfrekvensen som indikator, har 2014 så langt vist seg snill mot transportnæringene.
På samme tid i fjor gikk 112 bedrifter konkurs. Hittil i år er tallet 94 bedrifter. Det er en reduksjon på 16 prosent.
Det mest gledelig er at hele forbedringen er hentet inn av bedrifter som driver innen Godstransport på vei, som alene dermed har hatt 22 prosent færre konkurser sålangt i 2014 sammenliknet med samme periode 2013.
Her er transportbransjene YrkesBil følger (tall for første fire måneder begge år):
Godstransport 64 konkurser i år mot 82 i 2013
Budtjenester 26 konkurser i år mot 26 i 2013
Flyttetransport 2 konkurser i år mot 1 i 2013
Rutebiltransport 1 konkurser i år mot 1 i 2013
Turbiltransport 1 konkurser i år mot 2 i 2013
Samlede tall 94 konkurser i år mot 112 i fjor
Økning på våren
Tar vi hele 2013 som utgangspunkt for sammenlikningen, er det verdt å merke seg at første halvår i fjor, og da spesielt april og mai, utmerket seg med langt flere konkurser enn andre halvår (172 mot 120).
Litt av det samme ser ut til å gjenta seg i år. Den siste tomånedersperioden, mars og april, har det vært totalt 54 konkurser, mot 40 konkurser i januar og februar.
Men det ligger altså godt under 2013-tallene.
Færre AS-er konk
Mens det tidligere i år var en viss økning i andel AS-er som la inn årene, har dette snudd igjen de to siste månedene. Bare 33 % av godstransportselskapene som la inn årene de to siste månedene var aksjeselskap.
En måte å tolke dette på er at det er de små aktørene og enkeltpersonforetakene som har det tøffest i dagens transportmarked.