Når tungt er TUNGT

I dag har jeg trukket mitt tyngste lass noensinne, ca. 170 tonn. Takk til blant annet Daimlers nye Turbo Retarder Clutch

Publisert

SPESIAL-TRANSPORT: Mercedes SLT er et begrep når tungt faktisk betyr tungt. Nå er både nye Actros og Arocs på plass i SLT-versjoner.

Og når man oppdager at månedlig produksjonskapasitet ligger på ca. 10 biler, da gir det seg selv at spesial faktisk betyr spesial.

Da Daimler denne uken inviterte til testseminar på bilene i Munsingen sør i Tyskland, sto selve opplevelsen av å kjøre ekte tungtransport høyt på agendaen.

For det å møte bakker – både opp og ned – med 170 tonn totalvekt (bilene skal være dimensjonert for rundt 250 tonn), det inngir respekt. Og på tross av alle moderne hjelpemidler en følelse av virkelig å kjøre lastebil.

Den største tekniske nyheten, eller riktigere evolusjonen, var imidlertid presentasjonen av det Daimler kaller sin Turbo Retarder Clutch – og som i prinsippet er nøkkelen til både silkemyk og slitasjefri start og nedbremsing.

Systemet er ikke bare forbeholdt SLT, men kan leveres som på Arocs generelt, og bør være svært attraktivt både i anlegg, tømmerbiler og andre høybelastningsbiler med mye manøvrering i sakte fart.

Her er noen bilder fra arrangementet. Les mer i YrkesBil nummer 6.

Powered by Labrador CMS