Fem merker skal levere til Posten-Bring

I første kvartal 2015 skal Posten-Bring anskaffe ca. 500 nye varebiler i forskjellige størrelser. Nå er avtalene gjort.

Publisert

NÆRINGSLIV: Og det er hele fem merker som skal levere. Interessant nok er en tidligere storleverandør ute, mens den største leverandøren denne gang er med for første gang.

Citroen og Berlingo er valgt som primære «postbudbiler». Det skal leveres ca. 350 Berlingo med tohjulsdrift og dieselmotor. Det er første gang Citroen får leveranser av biler til Posten-Bring.(Kanskje er det derfor de "feirer" med røde biler i sitt annonsemateriell?). Derimot er det Renault Kangoo som er valgt som elbil for post- og budtransport. Det er ventet at det blir mellom 50 og 90 slike biler. Renault skal også levere et mindre antall Trafic med tohjulsdrift.

Peugeot skal levere Boxer med firehjulsdrift samt Expert med automatgir. Det er ikke klart hvor mange biler det vil dreie seg om. Peugeot har i de siste anbudsrundene vært store, men er denne gang kun sekundærleverandør av postbudbiler (Partner) med eldrift. De kan bli valgt om ikke primærleverandør Renault har forhandler der bilen skal brukes.

Fiat skal nå forsyne Posten-Bring med Ducato med tohjulsdrift. De leverer de første 30 bilene nå – og forventer enda flere i første halvår 2015. VW Transporter med firehjulsdrift er også en av modellene Posten-Bring vil få levert.

Disse mangler: For en viktig gruppe biler er det imidlertid ikke tatt endelig avgjørelse. Det gjelder budbiler med firehjulsdrift. Der står kampen særlig mellom Volkswagen Caddy og Peugeot Partner. Posten-Bring har valgt å utsette endelig avgjørelse for denne gruppen biler. De oppgir ingen grunn for utsettelsen.

Ford uten avtale: Mens gleden er stor særlig i Citroen-organisasjonen over at de «endelig er inni varmen hos Norges største varebilkunde», er skuffelsen desto større hos Ford som ikke har fått noen avtale for første halvår 2015.

En av grunnene til at Ford ikke ble valgt for levering av «postbilene» skal være at Posten Bring i siste runde ønsket biler med automatgir. Det kunne ikke Ford levere. Blant leverandørene av budbiler var det nemlig ventet at den nye Ford Courier ville bli «en farlig konkurrent».

I de siste års anbudsrundene har Ford vært en stor aktør med både Connect og Transit. Opel er heller ikke valgt for noen kjøretøygruppe, mens Toyota er ikke prekvalifisert til anbud til Posten-Bring.

Større i annet halvår: Avtalen som nå er fremforhandlet gjelder for første halvår 2015, med leveringer fra februar til juli. Bilbransjen er fornøyd med at man nå har så lang leveringstid at bilene kan leveres fra fabrikk i riktig post- eller bringfarge. Til nå har mange av bilene blitt omlakkert i Norge.

Men det kommer ny anbudsrunde for leveringer i andre kvartal 2015. Den avtalen er ventet å bli større enn for første halvår.

Powered by Labrador CMS