Godt yrkesbilsalg fortsetter i februar

Fire dager før månedsavslutning eskalerer varebilboomen. Blant lastebilene øker Scania over 50 prosent totalt - og Renault med 500 prosent i februar.

Publisert

REGSTAT: Sammenliknet med 2014 er det hittil registrert over 20 prosent flere varebiler i 2015 (OFV per 23. februar).

Og trenden er god. For mens januar 2015 endte på 16,7 prosent økning, er vi nå oppe på 20,2 prosent flere registrerte varebiler over fjorårstallene.

Det ekstra hyggelige er dessuten at de underliggende tallene tyder på at trenden begunstiger dem som driver med «ekte yrkesbiler». Alle segmentene små, mellomstore og store kassebiler øker pent.

Også SUV-segmentet er i ferd med å finne tilbake til sitt gamle jeg.

Riktignok øker også segmentet varebilregistrerte campingbiler så langt i år, som jo er et hyggelig signal om forbrukerøkonomien i Norge. Men det er altså ikke campingbilene som er hoveddriveren i veksten så langt.

Merkene som boomer

I stillingskrigen mellom varebilmerkene er det lite nytt på topp, hvor VW Nytte vane tro dominerer med 34 prosent.

På andreplass er det derimot fortsatt grunn til å fascineres av Fords kometaktige utvikling. Veksten i forhold til samme tid i fjor er 92 prosent, altså ikke langt unna dobling, med markedsandel på 16,7 prosent nå.

Men ettersom det aldri blir mer enn 100 prosent totalt, må jo andelen hentes et sted. I øyeblikket kan vi notere at alle de tre påfølgende nå er nede på 7-tallet.

På tredjeplass ligger Toyota, men ikke spesielt trygt. Forskjellen ned til Mercedes og Peugeot er så liten at vi like gjerne kan kalle det delt tredjeplass.

Citroen på sjetteplass har tilsynelatende snudd sin negative utvikling i 2014 til positive utvikling i 2015, men farten er fortsatt for lav til å kjempe med de tre forannevnte om tredjeplassen.

Før vi hopper videre til lastebiltallene, må vi også nevne Mitsubishis imponeredent utvikling i år: Opp 250 prosent! De kan takke både Pajero- og Outlander-kundene.

Og likedan Hyundai, som i øyeblikket leder prosent-racet, med 450 prosent vekst. Det skyldes ikke en leveranse av H1, men av Grand Santa Fe. Varebil-2015 er som sagt preget av SUVer.

Lastebiler (alle over 3,5 tonn) er på sin side nå ned 3,8 prosent så langt.

Det plager åpenbart ikke Scania, som fortsetter i høyt tempo etter sin pangstart i januar. Per 23. februar ligger Scania 52 prosent registrerte biler over samme tid 2014. I rene tall betyr det 230 Scaniaer.

Det er faktisk 10 biler mer enn Volvo hadde på samme tid i fjor – og at gapet ned til Volvo nå har øket til 56 biler. Volvo hadde som man kanskje husker selv en pangstart i 2014, hvilket betyr at en tilbakegang på 20 prosent så langt i 2015 antagelig fortsatt er innen for smertegrensen.

Mercedes er derimot inne i et fint driv i februar, etter litt svake tall i januar. Mercedes-importøren har jo gått ut med høye ambisjoner om vekst, og har selv antatt at det er Volvo- og Scania-kunder de må kapre.

Ser vi utelukkende på registreringsstatistikken, ser det foreløpig likevel ut til at det er MAN-kunder som har byttet beite. Den «andre tyskeren» har erkjent at de en periode ikke har kunnet levere den mest populære motorstørrelsen i det norske markedet, og det straffer seg på statistikken.

Av de tre små merkene, er det vanskelig å ikke glede seg på vegne av Renault, som etter ekstremt magre tider kanskje fikk hull på byllen i februar, med 500 prosent økning per nå!

Det bringer Renault opp på 5. plass på statistikken, med totalt 29 biler og 4,4 prosent markedsandel.

Du finner komplett oversikt over registreringsutvikling for varebiler og lastebiler i YrkesBil nummer 3/15.

Powered by Labrador CMS