-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
God flyt i varebilsalget
Varebilsalget øker mer enn noen av de andre gruppene, viser registreringsstatistikken. Opp godt over 10 prosent, så langt i år.
Etter første kvartal var fremgangen for varebilsalget cirka 10 prosent. Når vi får lagt på nok en måned og kan se tilbake på første tertial, kan vi slå fast at fremgangen er enda større. Totalt 10.493 biler betyr en økning på 11,1 i forhold til i fjor.
Volkswagen er selvfølgelig markedsleder, men har økt mindre enn markedet så langt i år. Men hvem trenger å øke når man har en markedsandel på over 34 prosent?
Holder stand
Svaret fikk vi i april – Volkswagen trenger åpenbart å øke igjen. I hvert fall endte måneden på 2.887 biler, det er en markedsandel på 36,5 prosent. Det utrolige er at Transporteren – som alle vet skal byttes ut til sommeren, fremdeles har 13-14 prosent av totalmarkedet.
De eneste andre modellene som solgte mer enn 100 enheter i april var Berlingo, Connect og Partner, i den rekkefølgen. Alle viste økning, selv om de franske jo også venter på oppgraderinger.
Mitsubishi er det merket som viser størst fremgang så langt i år, 141 prosent, men det rekker foreløpig bare til åttendeplassen. Ford, på en solid andreplass – nesten dobbelt så stort volum som neste mann, Peugeot – har økt med 41 prosent.
Fransk duell
Opel ligger på 7. plass og har økt med 38 prosent, mens Citroën ligger 29 prosent over fjoråret, på en 5. plass. 707 biler totalt er fremdeles 170 bak Peugeot. Men de hadde glimrende fart i april og solgte jevnt med Peugeot da.
Toyota på fjerde er i nedgang, både på måneds- og tertial-basis. Og Mercedes-nedgangen kan snart kalles et fall: minus 25 prosent i tertialet og minus 42 prosent i april. Citan er den eneste som har beholdt markedsandelen der, både Vito og Sprinter har tapt mye. Nå liggr de på sjetteplass. I fjor hadde de bronsen på denne tiden.
Hvis vi føyer til Isuzu (opp 11 prosent i tertialet – holder altså tritt med markedet) på niende og Nissan på tiende (opp 26 %), har vi gjort ti-på-topp listen komplett.
I neste utgave av YrkesBil har vi en nøyere vurdering av varebilsalget. Der deler vi det også inn i seks klare segmenter, slik at vi virkelig kan studere detaljene.
Alle tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).