-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
God innsats fra Scania
I fjor lå Volvo på lastebiltoppen på denne tiden. På tross av solid Volvo-innsats i april ligger imidlertid Scania fremdeles 25 biler foran. Med en total så langt på 505.
Lastebiltoppen
Det var en solid start på året som sikret Scanias trygge utgang: 140:115 over Volvo.
Etter februar var forholdet 266:205 – man hadde faktisk økt. Så var avstanden omtrent den samme etter mars, 394:331, men etter april ser vi altså at den er krympet betraktelig.
En slik måned til og Volvo ligger igjen der de lå i fjor. Et år som altså endte med Göteborg på ca. 1700 biler, 250 foran Södertälje.
Mercedes-Benz er forresten den eneste av de fem første som ikke mistet markedsandel i april, og er sammen med Scania den eneste som har økt så langt i år.
Men totalt er vi altså nå oppe i 1683 biler i år, der april bidro med 483. Det er en tilbakegang på henholdsvis 10,9 og 11,4 prosent.
Eierskifter
Det er forresten Interessant å se på eierskiftene også. Totalt antall eierskifter er nå oppe i 4172 og også der med de seriøse aktørene på topp.
Men der hvor markedsandelene for nytt er 30, 28 og 14 prosent opererer Volvo med «bare» 19,3 på eierskiftestatistikken, Scania med 18,9 og Mercedes med 12,3. Avstanden fra nummer en til nummer tre er med andre ord krympet betraktelig.
Buss
Buss er selvfølgelig i veldig stor grad avhengig av anbud, men her ligger det akkumulerte markedet, 196 biler så langt, 2,6 prosent foran 2014. Men en elendig april, 32 biler, endte 24 prosent lavere enn i fjor.
Her er Mercedes nummer 1, med 81 biler. Hadde de levert to til, ville de hatt like mange som de neste fem (Iveco, Volvo, ACBUS og Ford) til sammen.
Alle tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).
Neste utgave av YrkesBil vil inneholde mer nøyaktig analyser, der vi blant denne ser på de forskjellige segmentene.