Iveco Magelys
Iveco Magelys
Iveco Magelys

Busspris til Iveco

Italienerne kan smykke seg med tittelen «International Coach of the Year 2016» på sin modell Magelys.

Publisert

Det er den internasjonale juryen for Bus & Coach of the Year, med medlemmer fra 22 av Europas ledende bussfagtidsskrifter, som har kåret Iveco Magelys til «International Coach of the Year 2016».

Kåringen ble gjort i forbindelse med Coach Euro Test som i år ble holdt i Plovdiv i Bulgaria.

De andre kandidatene til tittelen var Setra TopClass S516HDH, Neoplan Skyliner, Volvo B11R Sunsundegui SC7, Temsa HD12 og VDL Futura FMD2-129/370.

Pris og kvalitet

I sin pressemelding sier Coach of the Year-juryen blant annet følgende om hvorfor Ivecoen ble foretrukket:

«Magelys er ikke noe nytt navn på turbuss-markedet, men jurymedlemmene satte stor pris på Euro VI-utførelsen som byr på en rekke innovasjoner som går betydelig lenger enn "Silver Smile"-fronten som nå er et fremtredende trekk ved alle medlemmer av Iveco-familien. Med Magelys har Iveco virkelig fokusert på effektivitet, og juryen poengterer at dette manifester seg på en rekke måter når det gjelder å redusere de totale kostnadene. En vesentlig faktor er forholdet mellom pris og kvalitet, altså stor verdi for pengene i et kjøretøy hvor en fornuftig pris ikke går ut over spesifikasjoner eller kvaliteten på materialene som er brukt. Dessuten er dette et kjøretøy som kan dekke en rekke roller.»

400 hestekrefter

Magelys-utgaven som ble testet i Bulgaria var utstyrt med tanke på markedet i Tyskland og Frankrike for regionale og internasjonale ruter i Europa.

Kjøretøyet var den best utstyrte versjonen, Magelys Pro, med følgende ekstrautstyr: Rullestolheis med tilpasset dør og demonterbart løftebord, som skal gjøre det enkelt for sjåføren å hjelpe funksjonshemmede inn på bussen uten å måtte fjerne ordinære seter, 46 Kiel skinnstoler, toalett, tre motoriserte LED-monitorer med WIFI-tilkobling, 220 Volt, USB-tilkobling, GPS og frontrutekamera.

Iveco Cursor 8-motoren har et volum på bare 8,7 liter, men yter likevel 400 hestekrefter og har et dreiemoment på 1.700 Newtonmeter ved 1250 omdreininger per minutt. Den er koblet til en ZF AS-Tronic automatisert girkasse som gir meget komfortabel kjøring. Drivstofforbruket er redusert med inntil 10 prosent sammenlignet med Euro V, noe som også skyldes en vektreduksjon på 200 kilo og en enda bedre aerodynamisk utforming.

Første siden 1995

Troféet vil bli presentert på standen til Iveco Bus under bussutstillingen Busworld i Kortrijk i Belgia i perioden fra 16. til 21. oktober.

– Vi er veldig stolte over at Magelys gikk av med seieren etter omfattende prøvekjøring sammen med sterke konkurrenter. Det viser at våre kjøretøy er meget attraktive når det gjelder regionale og internasjonale ruter, uttaler leder for Iveco Bus, Sylvain Blaise, i en pressemelding.

Den siste turbussen fra Iveco som vant International Coach of the Year var EuroClass HD i 1995.

Powered by Labrador CMS