-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Slutt på høyde-begrensning
Alle med tømmertilhenger utstyrt med godkjent elektronisk stabilitetskontroll kan nå se bort fra høydebegrensningen.
Det er Norges Lastebileier-Forbund (NLF) som melder på lastebil.no at det ikke lenger er høydebegrensning på tømmertilhengere med godkjent elektronisk stabilitetskontroll. De har fått opplysningene om dette fra Lovdata.
Tilhengere som ikke har fått godkjent elektronisk stabilitetskontroll er fortsatt begrenset til fire meter hvis de har fire aksler, og 4,2 meter hvis de har fem aksler, ifølge nettstedet.
– 4,5 meter i praksis
Dermed blir det bedre kapasitetsutnyttelse på tømmertransporten, konkluderer NLF.
– Ingen høydebegrensning betyr i praksis 4,5 meter, sier Rune Damm i Norges Lastebileier-Forbund.
– Resultatet av den nye forskriften er bedre lønnsomhet og bedre miljø. Når transportørene får med seg mer tømmer på færre biler betyr det bedre kapasitetsutnyttelse, lavere utslipp og bedre lønnsomhet, sier administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund, Geir A. Mo, til lastebil.no.
Unntatt fra kravet
Fra 1. november 2014 ble det innført obligatoriske krav til at alle nyregistreringer av tilhengerer gruppe O3 og O4 skal være utstyrt med elektronisk stabilitets kontrollsystem (ESC). Unntatt fra dette kravet er tunge kjøretøy som har fire eller flere aksler.
Det var et ønske om ESC (RSS) på fire- og fem-aksler også. Derfor ble det krav om ESC på femakslet tømmertilhenger i forbindelse med fri lastehøyde, av sikkerhetsmessige årsaker.