Konvoy satt i system

12 prosent drivstoff kan man spare ved å delta i konvoyer, ifølge Scania.

Publisert

Scania har testet konvoy-kjøring lenge og har for lengst slått fast at derved kan man spare i hvert fall 12 prosent drivstoff.

Nå legges det imidlertid enda større vekt på denne måten å kjøre på, gjennom COMPANION-prosjektet som de gjennomfører sammen med den Teknisk Høyskolen i Stockholm.

Mer effektiv
Det man jobber med nå er å få til en koordinering av konvoy-kjøring, slik at hele logistikk-kjeden blir mer effektiv.

- Målet er å redusere forbruket for godstransport enda mer, sier Magnus Adolfson, sjef for Scanias innsats på intelligente transport systemer.

- Dermed vil vi både kunne redusere miljøpåvirkningene og hjelpe transportørene til å tjene litt mer.

Det man jobber for er å utvikle et system der transportører kan koordinere transporbehovene med andre operatører. Et system som gir logistikkfolkene mulighet til å melde inn sine transporter og så vil systemet kunne finne fellesnevnere med andre, slik at de kan kobles sammen.

- Vi se for oss for eksempel at en som melder inn en transport fra Sanmark til Italia får et forslag om å koble seg på en transport –konvoy et sted nord i Tyskland, forklarer Adolfson.

Mindre motstand
Det er den tette avstanden mellom bilene i en konvoy som gjør at luftmotstanden minsker, og derved senker forbruket merkbart. For å gjøre dette mulig trengs det avansert IT og elektornikk som automatisk holder passende avstand mellom bilene, og bremser selv, når det er nødvendig.

- I tester kjører vi med ca. 10 meters avstand, det er der vi får 12 prosent reduksjonen. Men noe av det vi konsentrerer forskningen vår om nå er å kjøre med bare noen få meter mellom hver deltaker i konvoyen. Men da trenger vi også mange robot-systemer som også overtar styringen, sier Adolfson når han forteller hva en ikke alt for fjern fremtid kan bringe.

Du kan lese mer om dette arbeidet her og her.

Powered by Labrador CMS