Flere kontroller – færre får bruksforbud

Antall kontroller av tunge kjøretøy er firedoblet etter regjeringsskiftet. Samtidig har antall bruksforbud gått ned.

Publisert

I perioden 16. oktober til 31. desember 2015 ble 10.814 kjøretøy kontrollert for manglende vinterdekk og kjetting. Av disse fikk 110 bruksforbud, tilsvarende cirka en prosent av de kontrollerte. Tilsvarende tall for to år siden var bruksforbud for 3,7 prosent av de kontrollerte, opplyser Samferdselsdepartementet i en pressemelding.

– Når vi ser at antall og andel bruksforbud går ned samtidig som antall kontroller går opp, er det et veldig godt tegn. Det betyr at flere førere av tunge kjøretøy forholder seg til regelverket. Det igjen bidrar til tryggere vinterveier for oss alle, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).

Klart signal
Han mener vi nå ser resultatene av de mange tiltakene som er satt i gang overfor tunge kjøretøy på norske vinterveier.

– Et strengere regelverk og flere kontroller har sendt et klart signal til lastebilnæringen. Det er gledelig å konstatere at de har tatt poenget. Standarden på kjøretøyene går opp, og vi ser nå en klar nedgang i antall kjøretøy som får bruksforbud. Det viser at de tiltakene vi har satt i verk nytter, sier Solvik-Olsen.

Skjerpede krav
Blant tiltakene som er iverksatt er skjerpede krav til vinterdekk, slik at det nå kreves vinterdekk på alle aksler på tunge kjøretøy og deres tilhengere.

– Videre har vi innført krav om bombrikke på vogntog for å sikre at alle aktørene i transportmarkedet må betale bompengeregningene sine. Vi har styrket tilbakeholdsretten av kjøretøy som ikke tilfredsstiller norske krav, for å sikre at det betaler sine avgifter og bøter, og styrket retten til bruk av hjullås. Det er etablert et informasjonsopplegg overfor utenlandske sjåfører om vanskelige kjøreforhold på vinteren, og gjennom kampanjen «trygg trailer» får transportbedriftene informasjon om krav til vinterutrustning slik at de selv kan foreta en enkel sjekk av "sine" lastebiler. Vogntog som kommer til bedriften og ikke er godt nok rustet, kan bli nektet last.

– I tillegg har vi tatt initiativ overfor EU om felles europeiske kompetansekrav for yrkessjåfører. Målet er å gjøre alle europeiske yrkessjåfører godt forberedt for å tilpasse kjøringen til vanskelige kjøreforhold på vinterføre, sier Solvik-Olsen.

Powered by Labrador CMS