Volvo med I-Shift krabbegir
Ved å legge til to ekstra tannhjul får den nye versjonen av I-Shift to ekstra krabbegir. Alle foto: Volvo
Volvo med I-Shift krabbegir
En Volvo-lastebil med I-Shift med krabbegir kan starte fra 0 km/t med en vogntogvekt (GCW) på opptil 325 tonn.
Volvo med I-Shift krabbegir
I-Shift med krabbegir er en videreutvikling av Volvo Trucks' I-Shift-automatiserte girkasse
Volvo med I-Shift krabbegir
Med de nye krabbegirene kan lastebilen kjøre så sakte som 0,5–2 km/t, avhengig av utvekslingsforhold.
Volvo med I-Shift krabbegir
Krabbegir gjør det lettere for lastebiler med tung last å kjøre i oppoverbakker, ifølge produsenten.
Volvo med I-Shift krabbegir
Systemet er tilgjengelig med ett eller to krabbegir forover. Det er også tilgjengelig med eller uten to krabbegir for revers.
Volvo med I-Shift krabbegir
Jo tyngre last og jo vanskeligere underlag eller terreng, desto større fordel får sjåføren av en lastebil som har I-Shift med krabbegir, ifølge Volvo.
Volvo med I-Shift krabbegir
For å takle de tunge lastene er en rekke komponenter laget av slitesterke materialer. Den nye girkassen er 12 cm lenger enn en vanlig I-Shift-enhet.
Volvo med I-Shift krabbegir
Peter Hardin, produktsjef for Volvo FM og Volvo FMX i Volvo Trucks.

Volvo med krabbegir

De nye tilleggsgirene på Volvos I-Shift skal gjøre det enklere å starte lastebiler med tung last i krevende situasjoner.

Publisert

I den nye versjonen av I-Shift er det mulig å legge til opptil to nye krabbegir.

Dette betyr blant annet at lastebilen kan starte fra 0 km/t og transportere en vogntogvekt (GCW) på opptil 325 tonn, opplyser selskapet i en pressemelding.

– I-Shift med krabbegir gjør det mulig for tunge lastebiler med automatiserte gir å regulere hastigheten ved krabbing i lav fart og rygging. Føreren kan kjøre tung last uten å være bekymret for å havne i situasjoner som kan medføre kostbare stopp, forklarer Peter Hardin, som er produktsjef for FM og FMX.

Med de nye krabbegirene kan lastebilen ifølge produsenten kjøre så sakte som 0,5–2 km/t, avhengig av utvekslingsforhold. Dette kan være nyttig under presisjonsmanøvre som for eksempel ved konstruksjons- eller vedlikeholdsoppgaver.

«Der man tidligere måtte velge mellom startevne eller økonomisk utveksling, har vi nå begge løsningene i en og samme komponent», skryter Volvo.

Fakta om I-Shift med krabbegir:

• I-Shift med krabbegir er en videreutvikling av Volvo Trucks' I-Shift-automatiserte girkasse.

• Den nye versjonen er spesielt utviklet for å sikre gode startegenskaper og kjøring i svært lave hastigheter.

• Giret er tilgjengelig enten som en direktedrevet eller overdrive-girkasse med én eller to krabbeutvekslinger. Det er også mulig å spesifisere to krabbeutvekslinger for revers.

• For å takle de tunge lastene er en rekke komponenter laget av ekstra slitesterke materialer. Girkassen er 12 cm lenger enn en vanlig I-Shift-enhet.

• Krabbegir er tilgjengelig for 13- og 16-liters Volvo Trucks-motorer i seriene Volvo FM, Volvo FMX, Volvo FH og Volvo FH16.

Utvekslinger for I-Shift med krabbegir:

• I en girkasse med ett krabbegir er utvekslingen 19:1 i en direktedrevet girkasse, og 17:1 i en overdrive-girkasse (utvekslingen for det laveste giret i en vanlig direktedrevet I-Shift-girkasse er 15:1). I en direktedrevet eller overdrive-girkasse med to krabbegir, er den laveste utvekslingen 32:1.

• Utvekslingen for det laveste reversgiret er 37:1 i en direktedrevet girkasse.

Powered by Labrador CMS