-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Ny tungbil fra Daimler
Akkurat i tide til IAA presenterer Daimler en spennende truck – som ikke kommer til IAA.
Cascadia heter den nye lastebilen, og det er vel en type navn vi ikke er helt vant til fra Mercedes – dermed at kanskje koden knekket alt.
For vi snakker ikke om en ny bil til det store europeiske markedet, men en skikkelig Klasse 6-8 bil. Det nye flaggskipet til Daimler Trucks North America.
Cascadia er et kjent navn i USA, den linjen har vært produsert siden 2007, og er den overlegent bestselgende Klass 8-bilen i NAFTA-området.
Selvfølgelig er den nye serien forbedret på alle vitale områder – får vi vite. Sikrere, mer økonomisk, mer komfortabel – men det som nå pushes i en grad vi ikke har vært vant til når det gjelder trucks tidligere, er den såkalte connectivity. Oppkoblbarheten.
«180.000 av våre biler i Nord-Amerika er allerede online» kunne Daimlers lastebilhøvding, John Bernard fortelle ved introduksjonen, «nå kommer det tallet til å øke dramatisk».
Den nye bilen skal selvfølgelig fortsatt ha Freightliner som merkenavn, og den vil nok i hovedsak bli utstyrt med motorer fra Detroit Diesel (også et Daimlerfirma) og med D12 transmisjonen derfra.
Men amerikanske sjåfører og eiere har ofte sine helt personlige ideer, så fremdeles er det litt mer enn 5 prosent som velger en annen motor, og så mange som 35 % som velger en annen transmisjon.
Hvilket ikke skaper noen bølger hos den lokale avdelingen av Daimlers lastebilvirksomhet i Colorado Springs. På de siste ti årene har de solgt 412.000 av disse store bilene, og sannsynligvis vil vel takten øke nå.