-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Du store kineser
52 nasjonaliteter er representert på årets IAA. Av de utenlandske utstillerne kommer flest fra Kina.
Visste du at Kina er verdens største lastebilmarked? Ikke så rart, kanskje, befolkningstallet tatt i betraktning. Men uansett, det er altså gigantisk.
I 2016 anslås det at mer enn 800.000 kjøretøy over seks tonn skal selges i det folkerike landet. Dette vil i så fall være en økning på fem prosent etter to relativt svake år.
Konsulentselskapet Deloitte mener sågar at det kinesiske lastebilmarkedet skal fortsette å vokse betydelig frem mot 2024, til godt over en million kjøretøy hvert år. Dermed er det ikke så rart at flere av lastebilprodusentene satser stort i Kina.
Men kineserne selv er i stadig større grad tilstede i Europa også. Det får man et lite innblikk i på nyttekjøretøyutstillingen IAA i Hannover, som pågår denne uken.
Chinatown
Å vandre rundt i enkelte av de enorme utstillingshallene føles tidvis som å befinne seg i et slags Chinatown. Her finnes et utall små og store stands, mange av dem svært fargerike, hvor skiltene er skrevet både med kinesiske skrifttegn og på tysk eller engelsk.
Kina er faktisk det landet, bortsett fra vertsnasjonen Tyskland, som har flest utstillere representert på messen. Den posisjonen inntok kineserne ved forrige messe, i 2014, foran Italia, Tyrkia, Nederland og Frankrike.
Veldig mange av de kinesiske aktørene er underleverandører av komponenter til lastebiler. Disse tilbyr alt fra små plastklips, via mer og mindre avansert elektronikk, til aksler, motorer og girkasser, og interiør til minibusser.
Målgruppene deres er alt fra bilprodusenter, servicemarkedet og påbyggere.
Ledende på elbuss
Nå skal det sies at ikke alt som mange av de kinesiske aktørene tilbyr er like aktuelt for det europeiske markedet. For eksempel motorer som kun oppfyller Euro 5-klassifisering, og materialvalg i komponenter som ikke helt tilfredsstiller «våre» kvalitetsstandarder.
Men mye er kineserne konkurransedyktige på, også i Europa. Elektriske busser, for eksempel. Her var BYD lenge nærmest alene i front, men nå har de fått økt konkurranse – også fra flere europeiske produsenter.
Mange kinesiske aktører er åpenbart også her for å lære. De er godt synlige i messelandskapet, der de på turistvis gjerne går i større grupper med en guide foran som peker og forklarer.
Det er en interessant studie i seg selv å betrakte hvordan flere saumfarer de store produsentenes produkter, og med fotoapparat dokumenterer ned i minste detalj hvordan ting er konstruert og ser ut. Hva skal de
Ikke for seint
Men, nok om kineserne for denne gang. IAA er som alltid full av spennende, nyttige, unyttige, morsomme, rare og sære produkter og konsepter.
Gjennom våre fire bildebrev (det du leser nå er det fjerde) har YrkesBils utsendte forsøkt å gi et lite innblikk i noe av det du kan oppleve på messen:
BILDEBREV 1: IAA-festen er i gang
BILDEBREV 2: Årets hvafforno? Sirkus IAA
BILDEBREV 3: Kampen om livstidskunden
PS. Hvis du er fristet (Hannover er jo ikke veldig langt unna): Utstillingen holder åpent til og med torsdag 29. september.