Fra Formel E til distribusjonsbil

Et engelsk selskap, sterkt involvert i elektrisk racing, forteller at de planlegger elektriske distribusjonsbiler fra 3,5 til 26 tonn.

Publisert

Charge er navnet på et av de selskapene som er sterkt involvert i den forholdsvis nye Formel E racing serien.

En racingoppskrift som stadig ekspanderer med nye baner (som regel i sentrum av storbyer) og der stadig nye bilfabrikker som melder seg på med egne Formel-biler. Jaguar, Mercedes, Audi og Renault er blant de etablerte produsentene som er med nå.

Planlegger modellserie
På et møte i London nylig kunne Charge fortelle at de planla en hel serie elektriske distribusjonsbiler. Det er på dette området de er engasjert av Formel E, de er seriens «offisielle el-truck partner».

Planene er ganske radikale. De fortalte om, og viste tegninger av, en utpreget modul-konstruksjon med en oppbygning som skulle gjøre det mulig for en mann å sette sammen en bil på 4 timer. Det betyr at en fabrikk med ti mann kan bygge 10.000 biler i året!

Det skal bygges en egen fabrikk i Oxfordshire for å produsere disse bilene, og de sa at de regnet med å være på markedet allerede neste år.

Og ikke bare det: «Vi kommer til å fjerne alle hindringer for en effektiv markedsintroduksjon av tyngre elektriske biler», sa Charge-sjefen Denis Sverdlov ved presentasjonen. «Det skal vi gjøre blant annet ved å prise dem på linje med vanlige biler».

Har kred
Han lovte også Tesla-type innslag, som klar til autonom kjøring når lovverket er klart, og en stadig oppdatering over nettet.

Selvfølgelig høres dette ut som en «tror-det-når-vi-ser-det»-sak, på linje med for eksempel Nikola. Men Charger har tross alt litt kred fra det virkelige liv. De er aktive i en annen racingserie som kalles Roborace – selvkjørende formelbiler som skal bli en tilleggsforestilling til Formel E, og de har allerede bygget transport-trucker for Formel E biler som er i daglig drift.

«Erfaringene derfra har hjulpet oss i utviklingen av de nye bilene» forsikret Sverdlov.

Powered by Labrador CMS