img
noalt noalt noalt noalt noalt noalt noalt
img
img
img
img
img
img
Abonnement | Annonse- og medieinfo

Forsiden  |  Varebil  |  Lastebil  |  Buss  |  Næringsliv  |  Brukte yrkesbiler  |  Linker  |  Innkjøpsguiden  |  Bok/Kalender  |  Abonnement  

Annonse:
1pix 1pix 1pix 1pix
bilde
Styrer tømmerkrana som et dataspill
Med Hiabs nye system HiVision kan tømmerbilsjåføren sitte i lastebilhytta med ryggen til og styre tømmerkrana ved hjelp av VR-briller og joystick. På sikt skal krana kunne styres fra kontoret!

alt

Det høres ut som science fiction, men er ikke en gang fjern fremtid. Dette er nåtid. Hiab har nettopp startet salget av sitt nyeste konsept, HiVision, og skal levere til de første kundene tidlig i 2017.

– Vi har store forventninger til HiVision. Dette er et system som vil revolusjonere tømmerkrankjøring slik vi kjenner det. Dette vil også tiltrekke seg den kommende generasjon tømmerkjørere, sier salgssjef Robert Johansen i Hiab Norway AS til YrkesBil.

Fire kameraer
På nyttekjøretøyutstillingen IAA i Hannover i høst fikk YrkesBil overvære en demonstrasjon av systemet som kan benyttes på tømmerkraner fra Loglift og Jonsered. Lastebilsjåføren trenger altså ikke lenger gå ut av den varme gode bilen for å styre tømmerkrana.

I stedet beholder han tøflene på og setter seg godt til rette i lastebilens passasjersete, tar på seg et par VR-briller (VR står for virtual reality) og fester grepet om to joysticker.

Inne i VR-brillene får han et direktesendt skjermbilde fra fire kameraer som er montert på toppen av krana. Disse er plassert omtrent der førerens hode ville vært om han satt bak i kranhytta.

Rafal Sornek, sjef for teknologi og kvalitetsutvikling i Hiab, forklarer at på en tradisjonell tømmerkran trenger operatøren 270-graders synsfelt for å ha god oversikt og mulighet til å passe på at ingen går i veien.

– Derfor benytter vi fire kameraer i HiVision-systemet, to til siden og to fremover. Når operatøren med VR-brillene snur hodet sitt til siden, skifter skjermen fra to fremover-orienterte kameraer til to sideorienterte. Kameraene følger hele tiden operatørens hodebevegelser. Dette gir et veldig realistisk overblikk av omgivelsene, sier Sornek og understreker at sikkerhet hele tiden har førsteprioritet.

Fra kontoret
På kort sikt har målet med HiVision vært å øke sikkerheten og komforten til tømmerbilsjåføren. Men Sornek har også en langtidsvisjon:

– I fremtiden ser vi for oss at kranoperatøren ikke en gang trenger å være i nærheten av lastebilen. Jeg har sterk tro på at vi snart får førerløse lastebiler, og da gir det ingen mening at en person må være med tømmerbilen inn i skogen, sier Sornek.

Han mener kranoperatøren i stedet kan sitte komfortabelt på et kontor hvor som helst og styre hele prosessen. Da kreves heller ikke førerkort på lastebil lenger, noe som gir et bredere rekrutteringsutvalg.

– Samtidig vil det være kostnadsbesparende, og trolig blir jobben mer spennende for operatøren. Kanskje blir det mulig at én operatør kan styre flere kraner på ulike steder, utdyper Sornek.

Hiab Norway AS har store forventinger til salget av HiVision i det norske tømmerbilmarkedet.

– Markedet har respondert positivt på nyheten og vi håper på flere salg fremover, sier salgssjef Johansen.

Se video - slik fungerer systemet:


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   fb Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
pix pix
pix
 
logoPåmelding til nyhetsbrev:
Fritekstsøk:
pix pix
 
   
 
   
1611 brukte yrkesbiler til salgs
Lastebil Lett lastebil Varebil Kombi.bil Buss Minibuss
Årsmodell Fra: Til: 201 LASTEBILER TIL SALGS