img
noalt noalt noalt noalt noalt noalt noalt
img
img
img
img
img
img
Abonnement | Annonse- og medieinfo

Forsiden  |  Varebil  |  Lastebil  |  Buss  |  Næringsliv  |  Brukte yrkesbiler  |  Linker  |  Innkjøpsguiden  |  Bok/Kalender  |  Abonnement  

Annonse:
1pix 1pix 1pix 1pix
bilde
Veivesenet: Det er skremmende
Statens vegvesen på Østlandet anmeldte 1.007 yrkessjåfører og ga over 8.300 tungbiler kjøreforbud i løpet av 2016.

alt

– Enkelte førere tar for store sjanser, sier leder for Utekontrollseksjonen i Statens vegvesen Region øst, Erik Wolff.

394 av de 1.007 anmeldelsene kom som følge av grove brudd på kjøre- og hviletidsreglene, opplyser Statens vegvesen i en pressemelding.

– Det er skremmende å tenke på at enkelte førere av vogntog, lastebiler og busser ikke tar seg tid til nødvendig hvile. Er du ikke opplagt skal du ikke sette deg bak rattet på et tungt kjøretøy. Et sekunds uoppmerksomhet kan få fatale følger for både sjåfør og medtrafikanter. Det er rett og slett livsfarlig, sier Wolff.

Han understreker at det kun er de groveste tilfellene av regelbrudd som blir anmeldt.

– De som har bomma litt på tida får i høyden en advarsel. Det er de som vi mener har grove og bevisste overtredelser som blir meldt til politiet.

Overlast og dårlig lastsikring
2640 av de til sammen 8332 kjøreforbudene kom som følge av overlast. 1926 tunge kjøretøy ble stående fordi lasten var sikret for dårlig.

– Slikt er skuffende å avdekke. Last som faller av en traktor, et lasteplan eller et vogntog langs vegen, kan føre til store skader på andre trafikanter. Jeg håper vi ser en bedring når det gjelder dette i 2017, sier Wolff.

Han er også skuffet over at førere som fraktet farlig last ikke gjorde det i tråd med regelverket. 125 fikk kjøreforbud og 38 ble anmeldt for brudd på disse reglene.

– De som for eksempel kjører brennbart eller eksplosivt materiale har et særlig ansvar i trafikken. De skal håndtere lasten på en forsvarlig måte og de skal merke bilen korrekt. På den måten vet nødetatene hva de kan forvente ved en eventuell ulykke eller utforkjøring. Uten riktig merking og forsvarlig håndtering, kan man sette andres liv og helse i fare, sier Wolff.

Bedre dekkutrustning
1.199 kjøretøy fikk gebyr for dårlige dekk eller manglende kjetting. 195 av disse var så dårlig skodd at de måtte stå igjen på kontrollplass til dekkene var skiftet.

– Selv om det blir høye tall når vi summerer hele året, så har vi sett en forbedring når det gjelder bruk av dekk og kjetting de siste årene. Det er tydelig at bransjen har tatt dette på alvor. Jeg tror også at de innskjerpede reglene og vår økte kontrollaktivitet har spilt positivt inn, sier lederen for Utekontrollseksjonen i Region øst.

90 kontrolleres hver dag
Til sammen ble det registrert over 32800 tungbilkontroller i de fem fylkene i Region øst i løpet av fjoråret. I gjennomsnitt tilsvarer det at det blir kontrollert 90 tungbiler hver eneste dag i Hedmark, Oppland, Østfold, Akershus og Oslo. Men langt flere er innom for en kjapp sjekk på kontrollplassene i regionen, forteller Erik Wolff.

– De fleste blir vinket videre etter at vi har sjekket at dekkene ser fine ut og hørt at det ikke er noen lekkasjer eller feil ved bremsesystemet. De som havner i statistikken vår er mye grundigere kontrollert, sier han.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   fb Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
pix pix
pix
 
logoPåmelding til nyhetsbrev:
Fritekstsøk:
pix pix
 
   
 
   
1720 brukte yrkesbiler til salgs
Lastebil Lett lastebil Varebil Kombi.bil Buss Minibuss
Årsmodell Fra: Til: 214 LASTEBILER TIL SALGS