-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
NLF lanserer egen sikkerhetsstandard
Norges Lastebileier-Forbund lanserer fire nye rutinebeskrivelser for sikring av containere, betongelementer, generell lastsikring og tunnelbrann med tunge kjøretøy.
Sammen med bransjeforeninger og eksperter har Norges Lastebileier-Forbund (NLF) identifisert fire konkrete områder hvor det savnes tydelige retningslinjer.
«Nå lanseres derfor dokumentserien NLF-standard, som består av fire rutinebeskrivelser for sikring av containere og betongelementer under transport, generell lastsikring og tunnelbrann med tunge kjøretøy», skriver NLF i en pressemelding.
Redusere risiko
NLF-standard baserer seg på gjeldende lovverk og regler og skal gjøre det enklere for bedrifter å ta riktige sikkerhetsvalg.
– Våre medlemmer har gjennom generasjoner tilegnet seg unik erfaring og kompetanse. De fleste kjenner derfor godt til rutinene som beskrives i dokumentserien, men til nå har vi ikke hatt en tydelig standard, sier administrerende direktør i NLF, Geir A. Mo.
De fire rutinebeskrivelsene som nå lanseres er begynnelsen på en lengre dokumentserie. Målet er å innføre NLF-standard i alle fag- og bransjeområder som i dag trenger tydeligere retningslinjer.
– Vi har over lengre tid arbeidet med å innhente all kunnskapen som våre medlemmer, samarbeidspartnere og eksperter sitter på. Nå håper vi at denne innsatsen bidrar til bedre opplæring og tydeligere retningslinjer, slik at vi på sikt kan redusere antall skader og ulykker ytterligere, sier Mo.
NLF-standard gjøres tilgjengelig for alle medlemmer og ligger inne som en fast del av NLFs KMV-system (Kvalitet og miljø på vei).
NLF-standard - fire rutinebeskrivelser:
Lastsikring ved transport på vei
- Generelle retningslinjer for lastsikring av gods på tyngre kjøretøy. Inneholder alle godkjente lastsikringsmetoder, bestemmelser, sikringsverdier, teknikker og løsninger.
Lastsikring av betongelementer under transport
- Utformet sammen med Betongelementforeningen, samt ledende transportører og betongprodusenter. Rutinebeskrivelsen er også beregnet for prosjektledere og andre som påvirker geometri og inndeling av betongelementer.
Transport av krokcontainere
- Utformet sammen med påbyggerbransjen som respons på Statens havarikommisjons konklusjon i deres temaundersøkelse knyttet til krokcontainertransport. Her ble det pekt på mangelen av en konkret veileder knyttet mot frakt av containere, samt gode rutiner for daglig sjåførkontroll av festepunkter og metoder.
Tunnelbrann - Tyngre kjøretøy
- Omtrent 20 tunnelbranner forekommer hvert år i Norge. Disse ulykkene har et stort skadepotensial. Derfor er det viktig å ha tydelige retningslinjer som kan være til hjelp dersom en skulle bli involvert i en tunnelbrann.