img
noalt noalt noalt noalt noalt noalt noalt
img
img
img
img
img
img
Abonnement | Annonse- og medieinfo

Forsiden  |  Varebil  |  Lastebil  |  Buss  |  Næringsliv  |  Brukte yrkesbiler  |  Linker  |  Innkjøpsguiden  |  Bok/Kalender  |  Abonnement  

Annonse:
1pix 1pix 1pix 1pix
bilde
God vekst for EU-yrkesbil
Mens personbilsalget økte med 3 prosent i Europa i fjor, økte nyttebil-segmentet med 11,6 prosent. De tyngste, de over 16 tonn, økte enda mer: med 12,3 prosent.

alt

Hvis vi tar de største først, og bruker dem som et mål på konjunkturene, er bildet ganske lyst. De over 16 tonn endte på 292.170 enheter, og absolutt alle markeder (inkl. EFTA) minus Hellas og Ungarn, viste fremgang.

Og dersom noen lurer på hvordan utsiktene foran 2017 ser ut kan vi jo tilføye at desember endte 16,1 prosent foran 2015-desember, men litt betenkelig er det kanskje at store markeder som Tyskland og Frankrike hadde en langt lavere fremgang enn dette, og Storbritannia opererte faktisk med et minus.

11,6 prosent fremgang
Totalt, alle yrkesbiler pluss busser endte på 2,175 millioner enheter i fjor – 11,6 prosent fremgang. Og desember isolert endte 11,6 prosent foran – der manglet vi 479 biler på å ende på 200.000-tallet. 

Av disse var 179.000 varebiler – eller yrkesbiler under 3,5 tonn. For hele året endte dette segmentet på 1,830 millioner – eller 82 prosent av segmentet. (De over 16 representerer 12 prosent - da blir det ikke mye tilbake på de mellomtunge.). 

Bussene slås sammen i en stor haug, bare den veier over 3,5 tonn blir den med her. Det ble nesten 43.000 av dem i fjor.

Ikke merkefordelt
ACEA, europeisk bilindustris talerør i Brussel, er ikke på langt nær så god på tungbilstatistikk som på å telle Dinky – enda man skulle tro det var enklere å sortere 2,5 millioner biler enn 15.

Så for eksempel kommer lastebilstatistikken tregere enn personbilstatistikken og den forteller ikke noe om merker og hvordan de selger. 

Frankrike foran Tyskland
Vi får derimot en oversikt over markedene der vi for eksempel ser at – overraskende – Frankrike er har større totalmarked enn Tyskland, 463.000 mot 357.000, men tyskerne tar igjen i det tyngste segmentet, 64.000 mot 42.000.

Men verken Tyskland eller Frankrike hadde det høyeste buss-salget (6.000 hver). Det hadde Storbritannia som endte på nesten 9.000 og en fremgang langt over snittet.

De som er interessert i detaljene finner dem her. 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   fb Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
pix pix
pix
 
logoPåmelding til nyhetsbrev:
Fritekstsøk:
pix pix
 
   
 
   
1726 brukte yrkesbiler til salgs
Lastebil Lett lastebil Varebil Kombi.bil Buss Minibuss
Årsmodell Fra: Til: 106 LASTEBILER TIL SALGS