-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
VW T&B økte med bare 3 %. Men økte!
«2016 var ikke noe enkelt år for industrier som vår. Derfor er det spesielt gledelig at vi trosset trenden», sa sjefen for Volkswagen Truck & Bus, Andreas Renschler (bildet), da han nylig presenterte 2016-resultatene.
Divisjonen økte til 184.000 biler – det er der de pluss 3 prosentene kom fra. Hvis vi ser på pengene må vi nøye oss med det store bildet for «Commercial Vehicle Business Area» der omsetningen økte fra € 30.445 millioner i 2015, med ca. 1.500 millioner.
Driftsresultatet økte fra 586 mill. til 718 og dermed økte driftsmarginen fra 1,9 til 2,2%.
Høye mål
Renschler har høye mål. Han ønsker å få tilbake 9 % av omsetningen med tiden, og han sikter også mot en innsparing takket være synergier på 1 milliard Euro pr. år, fra 2025 og fremover.
Han sa at det de kaller Lead Design, der et medlem av gruppen tar ansvaret for utviklingen av en spesiell komponent eller system (MAN utvikler nye motorer mellom 5 og 9 liter, mens Scania tar seg av alt over 13 – for eksempel) er i sterk utvikling.
«Grupper på tvers av merkegrensene er allerede i gang med utvikling av felles plattformer, transmisjoner, aksler og avgass-systemer», fortalte han.
Mer USA
At de gikk inn i Navistar med 16,6 % i fjor ser han på som et stort skritt inn i det amerikanske markedet, samtidig som det nystartede globale innkjøpskontoret som er lokalisert i Illinois allerede er operativt.
Samarbeidet med den amerikanske partneren vil bare øke, lovte han.
RIO, digitalplattformen som ble lansert på IAA, var meget lovende. Selv om det allerede er 290.000 oppkoblede MAN og Scania på europeiske veier vil RIO være et aktivt verktøy for å skape fremtidens logistikk-systemer, sa han.
Hver nye MAN har RIO montert, mens alle Scaniaer «kan bli oppgradert med en». Hvilket kanskje ikke høres HELT ut som en felles corporate utrulling.
Av salgsdetaljer nevnte han at salg av deres lastebiler i Europa økte med 9 % - Sentral- og Østeuropa sågar med 9 %. Brasil, derimot, stupte.
17.800 busser var en økning på 4%. Scania økte med 6 % og MAN med 5, så det er åpenbart hvor det ble nedgang.