-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Slik vil bransjen hindre lastebil-kapring
Lastebilnæringen vil bidra for å forebygge at biler brukes som verktøy i terrorhandlinger.
I flere terrorangrep de siste årene har terroristene brukt kaprede lastebiler for å utføre ugjerningene.
Det siste, sjokkerende eksemplet var i Stockholm på fredag og det er ikke mange uker siden vi så en tilsvarende hendelse i sentrum av London. Også angrepet i Nice i 2016 ble utført med en lastebil som ble kjørt inn i en folkemengde.
Et skritt nærmere
Ifølge Aftenposten skal gjerningspersonen i Stockholm ha hoppet inn i førerhuset mens sjåføren av distribusjonsbilen leverte varer til en kafé. Lastebilsjåføren har senere fortalt at han var bak bilen da han oppdaget at en maskert mann satte seg inn i førerhuset.
Lastebilsjåføren forsøkte å stanse gjerningsmannen, men måtte raskt gi opp forsøket. Lastebilen kjørte deretter i høy hastighet nedover den travleste gågaten i Stockholm – Drottninggatan.
– Angrepet i Stockholm brakte terroren et skritt nærmere oss alle. For oss som er et svenskeid selskap med aktivitet i det aktuelle området ble det ekstra sterkt, sier Bjørn Hoel, administrerende direktør i Ragn-Sells AS.
Skjerper låserutinene
Selskapet har nå innskjerpet rutinene knyttet til låsing av bilene med umiddelbar virkning.
– Ingen biler skal forlates ulåst og i de tilfellene vi må ha motoren i gang når sjåføren er ute av bilen, skal førerhuset låses. Til nå har disse rutinene handlet om vern om verdier, mens det nå handler som vern om liv og helse, sier Hoel.
Han understreker at alle må ta de grepene de kan for å stoppe terroren.
– Dette er et lite, men konkret grep som begrenser mulighetene for terroristene til å bruke samme metode fremover. Vi oppfordrer derfor alle andre transportbedrifter til å være med å ta ansvar på samme måte, sier Hoel.
Samfunnsproblem
NLF-direktør Geir A. Mo er klar på at terror er et samfunnsproblem og ikke et lastebilproblem. Han er skeptisk til forslag som kan gjøre yrkessjåfører til mulige terrormål.
– Norsk transportnæring er rystet over terroren vi er vitne til og føler med ofrene og deres pårørende. Som alle andre vil vi selvfølgelig bidra med all den kompetansen vi har til å redusere risikoen for flere angrep der kjøretøy blir brukt som våpen, sier Mo til lastebil.no.
– Alle gode tekniske løsninger vil bli vurdert og i utviklingen av disse er det ekstra viktig med et godt samspill mellom myndigheter, produsentene og partene i arbeidslivet. Det er også viktig å være tydelig på at vi må unngå løsninger som setter yrkessjåfører i ekstra fare, fortsetter NLF-direktøren.
Han poengterer at en terrorist handler med overlegg og ikke viser noen hensyn.
– Da er det viktig at vi ser på automatiserte løsninger i selve kjøretøyet og gode rutiner for sjåførene enten det er en lastebil eller en person-/varebil. Her er det flere muligheter og NLF vil bidra til at disse spørsmålene snarest blir satt på dagsorden både innad i næringen og i samspillet med andre. Vi må imidlertid aldri glemme at det er terroren som er problemet – ikke kjøretøyet, avslutter Mo.