Ny generasjon XF. Foto: DAF

Ny generasjon CF. Foto: DAF

Begge modellene er utstyrt med ny solskjerm, for bedre aerodynamikk.

En ny toppversjon, Exclusive Line, tilbys også med cognacfargede overflater på dashbord, dørpaneler (XF), skinnseter og skinnratt. Foto: DAF

Fornyet Paccar MX-13 med 12-trinns TraXon automatisert girkasse og ny bakaksel. Foto: DAF

DAF viser ny CF og XF

Lover ny standard for transporteffektivitet og sjåførkomfort i de nye generasjonene av CF og XF.

Publisert

Nyhetene ble avduket på transportmessen i Birmingham som åpnet tirsdag.

Her er noen av høydepunktene DAF trekker frem:

  • 7 prosent lavere drivstofforbruk
  • Fornyede Paccar MX-11 og MX-13 motorer
  • Paccar motorbrems økt effekt med opptil 30 prosent
  • Ny TraXon automatisert girkasse
  • Nye bakaksler med nye og hurtigere utvekslingsforhold
  • Aerodynamiske oppdateringer
  • Opptil 100 kilo høyere nyttelast
  • Serviceintervall på 200.000 kilometer
  • Nyeste generasjon flåtestyringssystem

DAF har slitt i det norske markedet den siste tiden, og kunne i 2016 notere seg et bunnivå med 1 prosent markedsandel og 68 solgte lastebiler.

Dermed er de nye lastebilmodellene trolig et kjærkomment bidrag for DAFs nye import- og forhandlerapparat som for tiden etablerer seg i Norge.

Oppgraderte motorer
Produsenten lover altså en «ny standard for transporteffektivitet og sjåførkomfort» i de nye generasjonene av CF og XF.

Paccar MX-motorene har gjennomgått flere oppgraderinger, som blant annet resulterer i økt dreiemoment, som er maksimalt tilgjengelig allerede ved 900 o/min. Det betyr at de kan cruise med lavere omdreiningstall og dermed spare drivstoff. Toppmodellen er 390 kW/530 hk Paccar MX-13 motoren, som leverer 2.600 Nm ved 1.000 o/min.

Bakakselkonstruksjonene er videreutviklet, og utvekslinger på ned til 2,05:1 kan velges til kjøring med en cruisehastighet på 85 km/t ved så lite som 1.000-1.040 o/min. avhengig av drivlinjespesifikasjonene. Bruk av oljer med lav viskositet og lavere oljenivåer i bakakslene skal også bidra til økt drivstoffeffektivitet. Det samme skal anvendelsen av lavfriksjonshjulnav gjøre.

Fornyet girkasse
Begge modellene leveres med nyeste generasjon 12-trinns TraXon automatiserte girkasse som standard. 16 trinn leveres som ekstrautstyr. Raskere skifting til høyere gir og økt bruk av EcoRoll-funksjon skal bidra til lavere forbruk.

Selvsagt er bilene spekket med nyeste versjoner av elektroniske førerstøttesystemer. Blant annet med intelligent samspill mellom EcoRoll og fartsholder, som skal sørge for effektiv kjøring gjennom å lese terrenget.

Innen aerodynamikk er det gjort flere grep. Et tiltak som trekkes frem er en ny solskjerm. Denne leveres på både CF og XF.

Et nytt og mer kompakt etterbehandlingssystem for avgassrensing gir bedre plass på chassiset til blant annet større drivstofftanker, kompressorer, verktøykasser og kranstøtteben. Vekten er også redusert med 50 kilo. Dette i tillegg til andre vektreduserende tiltak på motor og chassis sørger for opptil 100 kilo høyere nyttelast.

Nyeste versjon av flåtestyringssystem, med integrerte tjenester for planlegging av service og vedlikehold, blir også tilgjengelig.

Produksjon fra sommeren
Når det gjelder sjåførkomfort er det snakk om nytt interiør, nytt temperatur- og klimasystem, forbedret utforming av instrumentpanel og kontakt for tilkobling av elektronisk utstyr. En ny toppversjon, Exclusive Line, tilbys også med cognacfargede overflater på dashbord, dørpaneler (XF), skinnseter og skinnratt.

Nye CF og XF går i produksjon sommeren 2017 i konfigurasjonene 4x2 trekker (FT og FA), 6x2 trekker FTG og FTP med pusheraksel samt 6x2 forvogn med enkeltmontert boggieaksel (FAR). De øvrige konfigurasjonene følger etter i 2018.

Powered by Labrador CMS