-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Starship på egne hjul
Det store transport-selskapet Hermes har levert småpakker med roboter i Hamburg en stund allerede. Nå er det Londons tur.
Vi har møtt Starship før. En start-up fra Estland som utvikler hjulutstyrte roboter ment for last-mile småpakkeleveringer.
Vi har tidligere vært borti dronene deres, da de ble brukt av Mercedes-Benz i et Future Van-prosjekt. Men etter det har også det trans-europeiske logistikk-firmaet Hermes omfavnet produktet og konseptet og har begynt å teste det ut.
Inntil 10 kilo
De startet forsøkene i fjor høst i tre forsteder i Hamburg og så er det Southwarks tur. Et område som ligger såpass sentralt at det grenser mot City, rett sør for London Bridge.
Der skal disse små automatene levere eller hente pakker innenfor en garantert slot på 30 minutter. Dronene måler 55 x 70 cm, er utstyrt med en varselvimpel og har låsbar plass til en pakke på inntil 10 kg.
De har seks hjul, farten kan bli 6 km/t og de har en rekkevidde på inntil 3,5 km fra et kontroll-senter – for eksempel en stor kassebil – der dronen lades og lastes eller losses.
Kundene der ute har kontroll på virksomheten via en app på telefonen.
99 prosent autonome
Hermes har et mål om at dronene skal bli 99 prosent autonome i fremtiden. Der en operatør kan kontrollere en flokk droner samtidig, via GPS og Internett.
Starship har allerede forsøkt seg med matleveringer i London og nå sier Carole Woddhead, Hermes sin CEO, at de virkelig ser frem til å revolusjonere levering-på-døra bransjen.