img
noalt noalt noalt noalt noalt noalt noalt
img
img
img
img
img
img
Abonnement | Annonse- og medieinfo

Forsiden  |  Varebil  |  Lastebil  |  Buss  |  Næringsliv  |  Brukte yrkesbiler  |  Linker  |  Innkjøpsguiden  |  Bok/Kalender  |  Abonnement  

Annonse:
1pix 1pix 1pix 1pix
bilde
img img img img img img
8 bilder i galleri
Elektrisk løft på gang
Øivind Sundby hadde en drøm om å kjøre kran på strøm. Nå etterspør stadig flere kunder lastebilen hans med kranen som kan operere fossilfritt og nær lydløst.

alt

Grunnen til at løsningen på Øivind Sundbys kranbil er unik, er at 110-tonnmeteren kan operere fullverdig både på strøm og diesel. Føreren velger selv når kranen skal kjøres på hundre prosent strøm, og når det er hensiktsmessig eller nødvendig å kjøre den på bilens dieselmotor.

– Jeg er overbevist om at dette er fremtiden. Om ikke så lenge antar jeg det vil komme som et krav flere steder i byer og tettbygde strøk at kraner skal kunne operere uten utslipp og med mindre støy, sier Sundby til YrkesBil.

Kranbileieren sier han «langt fra er noen miljøaktivist», men at han «liker å følge med på og prøve ny teknologi». Dette var også bakgrunnen for at han henvendte seg til kranspesialisten Palfinger på Skedsmokorset, med forespørsel om de kunne bygge den spesielle kranen til ham.

– Kravet var at kranen må fungere like bra på strøm som på bilens dieselmotor. Det har vi fått til. I dag er trykket og mengden vi kjører på elmotoren nøyaktig det samme som på dieselmotoren, forteller kranbileieren stolt.  

Kobler til med kabel
Jan Erik Bjørnstad i Palfinger har vært med på å jobbe frem prosjektet. Han innrømmer at da henvendelsen kom fra Sundby måtte de først sjekke hva som i det hele tatt var mulig å få til.

– Elektriske kraner er ikke nytt, men vi har aldri bygget noe med slik kapasitet. Det å få en så stor kran til å fungere uten noen merkbar forskjell mellom elektrisk motor og dieselmotor var utfordrende, forteller Bjørnstad.

Etter mange undersøkelser, funderinger, prøving og feiling, ble løsningen å flytte den originale hydraulikktanken og montere en elektromotor på 70 kilowatt bak førerhuset for å drive oljepumpen.

– Jeg trodde først ikke det var nødvendig med 100 hestekrefter for å drive ei oljepumpe, men det var det. Dermed ble det litt utfordringer med plassering, men løsningen fungerer veldig bra, forteller Sundby.

Det er ikke snakk om batterielektrisk drift. Her må det kabel til.

– Men 400-volts skapene står ikke veldig tett rundt omkring, så jeg har en 75 meter lang kabel med meg, forteller Sundby.

– Noen spør om vi kan få til lignende med batteridrift også, men der er ikke teknologien god nok ennå. Dette krever altfor mye strøm, så batteriene ville tatt altfor mye plass og veid for mye, sier Jan Erik Bjørnstad. 

Har testet i halvannet år
Nå er riktig nok ikke kranbilen til Sundby «splitter ny» lenger, han har brukt den i halvannet år. Men det er først nå han ønsker å vise frem og fortelle om den elektriske løsningen.

– Grunnen til at jeg ville vente litt med å «gå ut med dette» er at jeg ville vite at det virker som det skal. Når man prøver noe nytt er det lett å få høre «ja men kommer dette til å fungere, da?». Nå Har jeg svaret – ja, det fungerer, sier han.

Grunnlaget er også ganske solid. Han har nemlig jobbet halvannet år i Trondheim på et stort boligprosjekt for Selvaag.

– Der jobbet jeg kun på byggestrøm hele tiden. Siden dette var midt i et boligområde sparte jeg beboerne for mye støy og utslipp, sier Sundby.

En spesialutstyrt semitrailer levert av Erdmann AS gjør også bilen fleksibel. Alle akslene kan heves og senkes uavhengig av hverandre.

– Normalt er det 27 prosent sving på akslingene, her er det 57. Det gjør vogntoget veldig fleksibelt å manøvrere, påpeker Sundby.

Økt etterspørsel
Hvor mye investeringen beløper seg til, og hva merkostnaden for den elektriske løsningen er, ønsker ikke Sundby å avsløre.

– Dette er første gang noen bygger noe slikt, dermed blir det litt prøving og feiling. Det koster, sier han.

– Men du har vel en tanke om at det vil svare seg?

– Ja, nettopp fordi jeg tror kraner som kan kjøres fossilfritt og med lavt støynivå vil bli mer etterspurt og kanskje et myndighetskrav enkelte steder. Min bil er også et alternativ til mobilkran, og jeg tror mobilkranene vil få en utfordring etterhvert. De har ikke Euro 6, opptar mye plass og er veldig tunge å frakte etter veien, sier Sundby.

Sammen med Bjørnstad har han beregnet at investeringen skal være lønnsom i løpet av en treårs periode.

– Jeg bruker cirka tre liter diesel i timen når motoren står på tomgang, og når man da i stedet kan stå og jobbe i mange måneder uten å fylle diesel så blir regnestykket enkelt, sier Sundby.

Kjøreleder Øyvind Marthinsen hos Transport-Formidling SA, som Sundby kjører for, bekrefter at de opplever økt etterspørsel etter den spesielle kranbilen.

– Denne type biler blir mer og mer aktuelt, spesielt i byer hvor det klages på forurensning og støy. Fordi den rekker over fire-fem etasjes blokker og ned i bakgården vil den kunne ta av mobilkran-markedet, sier Marthinsen.

 

Fakta: Sundbys kranbil

Bil: Scania 580 hk, fireakslet chassis. Forsterket for å tåle 2x15 tonn på frontstøttebeina.

Elmotor kran: Brevini elektromotor på 70 kilowatt som går på 1.500 omdreininger. Oppskalert og tilpasset for formålet – å drive oljepumpen.

Pumpe: Separat Hydro Leduc oljepumpe som gir litt over 110 liter på 365 bar.

Kran: Palfinger PK 110 1002. 36 meter lengde ut fra bil og 38 meter opp. Løftekapasitet på 1.300 kilo på i overkant av 30 meter. 

 

**Artikkelen ble først publisert i YrkesBil nr. 4-2017. Abonnenter får alltid de beste reportasjene først. Her kan du tegne abonnement**


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   fb Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
pix pix
pix
 
logoPåmelding til nyhetsbrev:
Fritekstsøk:
pix pix
 
   
 
   
1616 brukte yrkesbiler til salgs
Lastebil Lett lastebil Varebil Kombi.bil Buss Minibuss
Årsmodell Fra: Til: 216 LASTEBILER TIL SALGS