DAF fornyer LF

Minstemann i DAF-flokken får ansiktsløft og ny motor spesielt beregnet for bykjøring.

Publisert

I april lanserte DAF nye utgaver av modellene CF og XF. Nå er det «lillebror» LF som er klar for å fornyes. Det er ikke snakk om en helt ny bil, men likevel en ganske omfattende oppgradering.

Her er noen av de viktigste nyhetene:

  • Ny 3,8-liters PACCAR-motor i «LF City» for bybruk.
  • Endrede bakakselutvekslinger for lavere motorturtall.
  • Allison automatisk girkasse er nå også tilgjengelig på den kraftigste 19-tonns LF.

I tillegg har minstemann fått et realt ansiktsløft, med en tydelig videreføring av designspråket fra storebrødrene.

To effektvarianter
En av de store nyskapningene for DAF LF er den nye 3,8-liters PACCAR PX-4-motoren, som er tilgjengelig for 7,5-tonnsversjonen av LF med to motoreffekter: 156 hk og 172 hk med maksimalt dreiemoment på henholdsvis 500 og 600 Nm.

DAF lanserer denne nye motoren spesielt for LF City for lett bruk innen byområder.

Ved behov for større effekt er 4,5-literen og 6,7-literen selvsagt fortsatt tilgjengelig. Disse motorene ble for øvrig oppgradert med blant annet ny programvare mot slutten av 2016.

Ved å dra nytte av de nye, raskere bakakselutvekslingene på opp til 3,31:1 reduseres motorturtallet med 150 til 200 o/min ved gitte hastigheter.

«Kombinert med motorinnovasjonene gir denne drivlinjeoptimaliseringen drivstoffbesparelser på opptil 6 prosent, mens førerkomfort forbedres ytterligere av lavere motorstøy», hevder produsenten.

DAF tilbyr et utvalg av manuelle og automatiske 5-, 6-, 9- og 12-trinns girkasser i den nye LF-serien. I tillegg kan helautomatiske girkasser og Allison automatisk girkasse nå velges på de kraftigste versjonene av PX-7 med brukstilpassede girprogrammer.

Nye påbyggmuligheter
Akselavstand på opptil 6,9 meter gir rom for påbyggslengder på mer enn 9 meter, om maksimal lastekapasitet er viktig. Den lange akselavstanden gir også mulighet for drivstofftankvolum på opptil 1.240 liter.

Nye braketter som kan festes til påbygget (Body Attachment Modules – BAM) skal gjøre det lettere å feste påbygg eller utstyr. I tillegg finnes det nå spesifikke opplegg for festing av skap med bakløfter, tank med underramme eller tippvogn.

Norges Lastebileier-Forbund og mange av lastebilprodusentene har satt fokus på blindsoneproblematikk i møte med myke trafikanter. Nye LF har et valgfritt nedre vindu i passasjerdøren som gjør at føreren enklere kan se syklister og fotgjengere på utsiden av førerhuset.

Enklere administrasjon
Innvendig har førerinformasjonspanelet (DIP) også fått nytt design. Endringer i grafikken skal gjøre meldingene enda klarere.

Biladministrasjonssystemet DAF Connect tilbys nå også i LF. Informasjon om kjøretøyets plassering, drivstofforbruk, kjørelengde, operativ utnyttelse og motorens tomgang blir presentert i et nettbasert dashbord, som kan tilpasses individuelle førerkrav.

Herfra kan for eksempel detaljerte rapporter for drivstoff enkelt genereres, og DAF Connect forenkler sammenligninger av nåværende og tidligere data for kjøretøy og førere. «Live Fleet»-funksjonen gir bileieren et programmerbart utvalg av nyttig informasjon om kjøretøy, ruter og kjøretid for optimalisering av bilparkplanlegging og bruk.

Systemet skal også gjøre det enklere å planlegge vedlikehold og reparasjoner på en så effektiv måte som mulig.

Nødbrems
DAF LF (fra 8 tonn GVW og med luftfjæring på bakakselen) leveres som standard med Advanced Emergency Braking System (AEBS), Forward Collision Warning (FCW), Adaptive Cruise Control (ACC) og Lane Departure Warning System (LDWS).

AEBS og FCW skal forhindre eller redusere konsekvensene av en kollisjon i en nødssituasjon ved å koble inn bremsene automatisk hvis det blir nødvendig.

Powered by Labrador CMS