Spionasje – på et lavt plan

Daimler skal ha brukt underlige metoder for å få sjekket ut en StreetScooter. Slik historien blir fortalt virker det komplett latterlig.

Publisert

Der Spiegel har utviklet seg til å bli et av Europas beste bilblad den siste måneden.

Etter førstesider med bilindustriens påståtte kartell-virksomhet, om dieseltøv, og om de alt for tette bånd mellom politikere og industri er de i sin siste utgave nede på et litt mer avslappet nivå.

Historien er at den tyske posten, som i tillegg til å frakte pakker og brev også er blitt bilprodusent, ble spurt om å låne ut et eksemplar. En mulig kunde ville gjerne prøve den.

Fraktet til Stuttgart
Hvis man går til posten med noe slikt og oppgir et ikke-eksisterende firma med en ikke-eksisterende adresse er man ganske dum. Er det noen som har kontroll på slikt er det som regel posten.

Men det var det Daimler åpenbart hadde gjort, sammen med en lite plausibel forklaring på at de ønsket å sjekke ut om den også kunne brukes til frakt av pleiepasienter.

Lang historie kort: StreetScooter-folket utstyrte biler med en peilesender og så snart at bil ble fraktet til Stuttgart og kjørt på Daimlers prøvebane. Spiegel gjengir et kart der bilens bevegelser er tracet.

Eierne, pluss en jurist eller to, dro til Daimler og forlangte å få bilen utlevert med en gang.

I følge Spiegel ble det mye frem og tilbake da også, og som den ekstra konspiratoriske prikken over i-en forteller bladet at det tyske Kraftfahrt Bundesamt nektet StreetScooter typegodkjenning fordi den inneholdt tre små elementer som inneholdt til sammen 1,6 gram bly. Etter en ny EU-forskrift er slikt forbudt, selv om biler som registreres i dag inneholder imponerende større mengder av det skadelige metallet.

Men i følge bladet er det helt umulig at KBA kunne oppdage det, uten å være tipset av noen som var veldig godt informert.

Daimler: «Helt vanlig»
Spiegel siterer Daimler på at det er helt vanlig å låne konkurrenter anonymt, når man ønsker å sjekke ut nye produkter. «Like vanlig som at alle bilfabrikkene setter seg sammen i hemmelige arbeidsgrupper?» føyer bladet ironisk til, med henvisning til sin bilbransjekartell-påstand.

Bakgrunnen er ganske enkelt at storkunden Deutsche Post gikk til både Volkswagen og Daimler og ba om batterielektriske distribusjonsbiler for storbysentra.

Det var visstnok mange forklaringer på hvorfor det var problematisk, hvorpå Deutsche Post ganske enkelt gikk til en start up rundt høyskolemiljøet i Aachen, overtok hele prosjektet og har satt i gang sin egen bilfabrikk.

Og til (tilsynelatende) ergrelse for Daimler tilbys nå bilen også ut på det åpne markedet, samtidig som de går inn i et samarbeid med Ford om å elektrifisere Transiter.

Og samtidig er det vel store sjanser for at dersom Daimler hadde ringt å spurt om å få låne en, hadde det gått helt greit.

Uten å bli belemret med et skikkelig oppslag i Spiegel.

Powered by Labrador CMS