Argo terrengkjøretøy
Argo terrengkjøretøy
Argo terrengkjøretøy
Argo terrengkjøretøy
Argo terrengkjøretøy
Argo terrengkjøretøy
Argo terrengkjøretøy

Nyttekjøretøy med ekstreme egenskaper

Med drift på seks eller åtte hjul skal det mye til for at en Argo ikke kommer frem. Merkets nye importør mener kjøretøyet har mange målgrupper i Norge.

Publisert

Erling Sande AS er importør av en rekke typer motorsykler, båtmotorer, ATV og snøscooter. Nå har selskapet også fått agenturet på kjøretøy fra kanadiske Argo, opplyser de i en pressemelding.

Og dette er ordentlig tøffe saker, som i høyeste grad må kunne defineres som nyttekjøretøy.

For hvem har sagt at nyttekjøretøy ikke kan ha høy «moro-faktor», egentlig?

Argo er i alle fall et kanadisk selskap som har spesialisert seg på terrenggående kjøretøy – for nytte og moro – i mer enn 50 år.

I Norge benyttes spesialkjøretøyene av blant andre Røde Kors, Bane NOR og sivilforsvaret, i tillegg til brukere som brann- og redning, linje- og kraftselskaper, jakt og fiske, tunneldrift, bygg og anlegg, ski- og alpinanlegg, hyttetransport og turistforeninger.

Minst mulig spor
Fosen Nett i Sør-Trøndelag er en av aktørene som har benyttet Argo XTV (Extreme Terrain Vehicles) de seneste årene i forbindelse med utføring av krevende oppdrag i terrenget.

– Vi ønsker å etterlate minst mulig spor i terrenget etter oss når vi utfører vedlikehold på linjene. I svært krevende terreng er åttehjulingen til Argo det beste valget. Med belter påmontert er fremkommeligheten ekstrem god, sier logistikkansvarlig i Fosen Nett, Stig Erklev i en pressemelding.

Han forklarer at den flyter oppå terrenget under bløte og vanskelige forhold, og dermed etterlater mindre spor enn andre alternativer.

– Vi arbeider i en del utfordrende terreng og stiller til tider ekstreme krav til våre kjøretøy, fortsetter han.

Amfibiske egenskaper
Kjøretøyene fra Argo skiller seg ut med en rekke spesialiteter. Som for eksempel at i tillegg til helt ekstreme terrengegenskaper har den amfibiske egenskaper og kan dermed flyte over elver og vann med fremdrift.

Kapasiteten skal være stor både for transport av mennesker og utstyr. Det er ikke uten grunn at den er et attraktivt hjelpemiddel i forbindelse med redningsoppdrag, når både personell, utstyr og skadede skal transporteres.

Med henholdsvis seks og åtte hjul øker også komforten for både fører og passasjerer. Den brede akselavstanden og de mange hjulene gir dessuten god bakkekontakt og øker dermed sikkerheten. Det er også mulighet for å kjøre med belter.

Større bredde
Erling Sande AS har lenge hatt et ønske om å utvide bredden i terrengkjøretøy-sortimentet ytterligere, med produkter for kundegrupper med ekstreme krav.

– Nå har vi den bredden vi ønsker å tilby. Argo vil ikke erstatte våre firehjulinger fra Arctic Cat, Access og Hisun, men fungere som et ekstra tilbud for våre kunder, sier salgs- og produktsjef Thommas Fylling.

Traktor-registrert
Argo produserer to serier terrengkjøretøy; en til rekreasjon og en for proffmarkedet. For rekreasjonsmarkedet er det modellen Avenger som med drift på sine åtte hjul er den mest solgte. Denne vil bli registrert som traktor og koster fra 158.320 (eks.mva).

Prisen på Argo starter på 111.920 kroner (eks.mva) for rekreasjonsmodellen Frontier 6x6. Dyrest er proffmodellen Conquest som leveres med dieselmotor og fullspekket utstyrspakke etter behov.

Kjøretøyene fra Argo skal tilbys gjennom det landsdekkende forhandlernettet til Erling Sande AS.

Powered by Labrador CMS