img
noalt noalt noalt noalt noalt noalt noalt
img
img
img
img
img
img
Abonnement | Annonse- og medieinfo

Forsiden  |  Varebil  |  Lastebil  |  Buss  |  Næringsliv  |  Brukte yrkesbiler  |  Linker  |  Innkjøpsguiden  |  Bok/Kalender  |  Abonnement  

Annonse:
1pix 1pix 1pix 1pix
bilde
– Fortsatt mulig å kjøre fra høst til høst med ett dekksett
Continental opplyser at alle deres vinterdekk for tungbil allerede innfrir nye EU-krav, og presiserer at de nye reglene ikke nødvendigvis hindrer norske transportører i å kjøre høst-høst med ett sett dekk.

alt

Alle lastebiler og busser som typegodkjennes etter 1. november 2017 må ha dekk som avgir mindre støy og har betydelig lavere rullemotstand enn dagens dekk.

Fra 2020 gjelder reglene for alle tungbildekk.

Bakgrunnen er et nytt EU-direktiv for dekk til tunge kjøretøy, som innføres fra 1. november. Fra denne dato skal dekkutrustningen tilhørende nye typegodkjente kjøretøy av kategoriene M, N og O (Direktiv 661/2009) tilfredsstille de nye rullemotstandskravene i ECE reg. 117.02.

– Vi ønsker å presisere at Continentals vinterdekk allerede nå innfrir disse kravene. Transportbransjen kan fortsatt spesifisere nye lastebiler og busser med nåværende Continental-dekk, sier Jan Bjerkli (bildet), Salgs og Markedsdirektør CVT hos Continental Dekk Norge AS.

Teknologien avgjør
Dekk-kjeden Fagdekk og Bridgestone-importøren Gjerde & Byhring har tidligere uttalt at «andre gummiblandinger, nye mønstre og redusert mønsterdybde» er blant virkemidlene som benyttes for å innfri de nye kravene.

Kristian Aslaksrud hos Gjerde & Byhring antydet også at «standardprosedyren» med å kjøre høst-høst ikke lenger vil fungere for alle, som følge av vinterdekk med lavere mønsterdybde. Han mener dette vil føre til at flere tunge kjøretøy vil ende opp med to hjulsett, ett for sommer og ett for vinterkjøring.

Bjerkli hos Continental ønsker å presisere at de nye kravene ikke innebærer at mønsterdybde nødvendigvis må reduseres.

– Kriteriene innebærer heller ikke at norsk transportbransje nødvendigvis må belage seg i mindre grad på å kunne kjøre fra høst til høst uten å skifte dekk. Det vil i så fall være respektive dekkprodusents teknologi som begrenser dette, uttaler Bjerkli.

– Continental har i mange år fokusert mye på å utvikle dekk med lavere rullemotstand og støy. Vår teknologi på disse områdene er svært langt fremme, og nå blir også strengere krav innført i Europa for å tvinge alle dekkprodusentene til å utvikle mer miljøvennlige produkter. Vi imøteser dette, fortsetter han.

Ingen nye mønsterdybde-krav
Reidar Henry Svendsen ved kontor for kjøretøyteknikk i Statens vegvesen bekrefter overfor YrkesBil.no at de nye EU-kriteriene ikke sier noe om mønsterdybde.

– I hvilken grad de nye kriteriene påvirker dekkenes slitasjegradient, er blant annet avhengig av hvorledes den enkelte dekkfabrikant konstruerer dekket i forhold til de nye kravene, forklarer Svendsen.

Han opplyser videre at Vegdirektoratet for tiden ikke har noen planer om å endre kravene til mønsterdybde, verken i sommer- eller vinterhalvåret.

– Det må i så fall først utredes hvilke trafikksikkerhets- og fremkommelighetsmessige konsekvenser eventuelle endringer vil medføre, sier Svendsen.  


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   fb Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
pix pix
pix
 
logoPåmelding til nyhetsbrev:
Fritekstsøk:
pix pix
 
   
 
   
1611 brukte yrkesbiler til salgs
Lastebil Lett lastebil Varebil Kombi.bil Buss Minibuss
Årsmodell Fra: Til: 200 LASTEBILER TIL SALGS