Den løse sanden ble for utfordrende for HAD-systemet.
Foto: Lars Thorvaldsen
Arocs er en god klatrer.
Foto: Lars Thorvaldsen
Anleggsbilen takler de fleste forhold.
Foto: Lars Thorvaldsen

Oppgradert Arocs

Mercedes-Benz har utstyrt Arocs med flere nyheter. Blant annet er drivlinjen fra Actros nå tilgjengelig for anleggsbilen.

Publisert

Mercedes-Benz gjør det bra i anleggsbransjen i Tyskland. Det anslås at en av to anleggsbiler i daglig drift er en Arocs.

Også i Norge er anleggssegmentet et uttalt satsningsområde for importøren.

Nå har Mercedes-Benz gitt Arocs flere oppdateringer og YrkesBil har vært i Tyskland for å se nærmere på nyhetene.

Ny nødbrems
En av nyhetene er at Arocs nå er utstyrt med seneste generasjon nødbremsesystem – Active Brake Assist 4 (ABA4).

Systemet ble tilgjengelig i sommer, og finnes på to- og treakslede biler godkjent for bruk på offentlig vei.

Samtidig skal blindsoneassistenten Sideguard Assist fange opp eventuelle hindringer på høyresiden. De to radarene som sitter plassert foran bakakselen kan fange opp alt fra myke trafikanter til et helt vogntog.

Drift på framaksel
Hydraulic Auxiliary Drive (HAD) er også blitt tilgjengelig på flere varianter av Arocs. Det sitter to hydrauliske motorer i navet på framakselen som skal sørge for bedre fremkommelighet.

Løsningen skal også bidra til å redusere drivstofforbruket sammenlignet med en tradisjonelt drevet framaksel.

Friksjonsfri clutch
Turbo Retarder Clutch (TRC) fra Voith er ikke nytt på Arocs, men systemet er fortsatt imponerende. Kraftoverføringen skjer ved at det pumpes opp oljetrykk når man trår på gassen.

Hydraulikkoljen overfører kraften fra motoren og over til girkassa. Dette gjør at man kan kjøre opp, stoppe, og ta i gang igjen i svært bratte bakker kun ved å justere gassen. Siden clutchen er friksjonsfri vil den heller ikke gå varm.

Under prøvekjøringen var det kanskje TRC som imponerte oss mest. Det er noe spesielt ved å rygge opp en bakke med full last, stoppe, for så å fortsette å rygge opp bakken uten problemer. Og dette gjør man kun ved å finjustere på gasspedalen.

Se video av hvordan TRC virker (artikkelen fortsetter under videoen):

Nye sikkerhetssytemer
Den avanserte fartsholderen Predictive Powertrain Control (PPC), som kobler GPS-data og topografiske kart med den automatiske girkassen, blir nå også tilgjengelig på Arocs.

Et nytt og bedre kart skal ifølge Mercedes se terrenget langt frem, og derfor til enhver tid velge riktig gir tidligere og mer effektivt enn det en sjåfør vil klare. Produsenten anslår at PPC kan sørge for inntil fem prosent redusert drivstofforbruk.

**Du kan lese mer om Arocs-oppdateringene, og vår prøvekjøring under krevende forhold, i neste utgave av YrkesBil**

Se YrkesBils video fra prøvekjøringen av nyeste Arocs her:

Powered by Labrador CMS