-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
NLF vil ha tyngre biler på veiene
Har beregninger som viser at ved å øke totalvektene vil man kunne øke effektiviteten med 12 prosent.
En av kampsakene til Norges Lastebileier-Forbund (NLF) har lenge vært å øke totalvektene for nasjonal transport med lastebiler og vogntog. Forbundet mener dette vil spare miljøet, effektivisere transporten og øke sikkerheten på norske veier.
– I dag utnyttes ikke bilene effektivt. Det fører til økt miljøbelastning og det fører til flere lastebiler på veien, sier direktør Geir A. Mo i NLF i en presseuttalelse.
Ønsker oppgradering
Lastebileierforbundet mener dagens regelverk er gammelt, at det ikke tar hensyn til teknologisk utvikling på bilene og at det heller ikke er i harmoni med miljømålene.
– Vi vet at transportmengden i fremtiden vil øke kraftig. Det er heller ikke noen hemmelighet at den største økningen kommer på vei. Dessverre hindrer gamle ordninger oss fra å utnytte bilene maksimalt - noe som igjen fører til større miljøbelastning, mer slitasje på veiene og enda flere lastebiler ute på veiene, sier Mo.
Organisasjonen mener målet må være å kunne frakte gods med lavest mulig miljøbelastning per tonn/kilometer – og hevder det kun er mulig dersom man utnytter bilene bedre enn hva som er tilfellet i dag.
– Våre beregninger viser at ved å øke totalvektene vil vi kunne øke effektiviteten med 12 prosent. Det betyr også at utslippene fra transportsektoren blir redusert. Ved å øke totalvektene for eksisterende bilpark vil vi altså kunne frakte gods mer miljøvennlig, sier Mo.
Ingen tekniske endringer
NLF viser til at TØI i rapport (1319/2014) slår fast at økte vekter og volum vil være bedriftsøkonomisk lønnsomt fordi det da kan transportere større godsmengde med færre vogntog.
I den samme rapporten bekrefter TØI at også miljøbelastningen blir mindre, ifølge NLF som videre påpeker at rapporten også slår fast at trafikksikkerheten økes, samtidig som trafikkavviklingen for en gitt godsmengde bedres fordi antallet lastebiler på veiene vil kunne reduseres.
Dag Nordvik, fagsjef teknikk i NLF, opplyser at det på dagens biler er rom for å øke totalvekten uten at man trenger å gjøre tekniske endringer på kjøretøyene.
– For næringen betyr det at man kan effektivisere uten at det er store kostnader involvert. Men det kreves at blant annet veilistene må omarbeides noe slik det allerede har blitt gjort for tømmerbiler og for modulvogntog, sier Nordvik.
Tyngre hos naboene
Danmark, Sverige og Finland har allerede økt totalvektene. Nå oppfordrer NLF at også norske myndigheter vil gjøre det samme.
– Vi opplever at det fra politisk hold er et ønske og en vilje til å endre dagens regelverk, men derfra til handling skjer det lite. Vi må følge utviklingen, og den går i en mer miljøvennlig retning blant annet gjennom å utnytte eksisterende materiell bedre enn hva vi gjør i dag. Derfor har vi utarbeidet «alternative vekttabeller» med fokus på 50-tonns veier (Bk 10-50). Disse tabellene er utarbeidet slik at man ikke trenger å endre noe på eksisterende kjøretøy, sier Mo.
Over nyttår vil NLF innkalle til et møte der blant annet Vegdirektoratet er invitert. På møtet vil man gå igjennom forslaget til nytt regelverk og legge en plan for videre arbeid.