-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Mini-Mog
For 60 år siden begynte øst-tyskerne å arbeide på en motorisert verktøy-bærer. En kommunal-bil for alle oppgaver. En slags Unimog i miniatyr. Fremdeles produseres den.
I Waltershausen i Thüringen, og da snakker vi virkelig gamle DDR, produseres fremdeles Multicar, slik den har vært i 60 år nå.
Det startet som verdens mest primitive lille truck til bruk på store kollektivbruk eller på industriområder. En fører i stående med styring ved hjelp av pedaler. Egentlig tenkt som elektrisk, men det manglet blybatterier i midten av 50-årene, så den ble utstyrt med en liten dieselmotor.
Utvalget økte, i 1964 kom en liten smarting med en-manns lukket førerhus – ekstremt populær på Øst-Tysklands eksportmarkeder – halvparten av de M22 som ble produsert gikk utenlands.
Ny virkelighet
Fra Leipzig-messen i 1974 tok det virkelig av. Firesylindret dieselmotor, og et virkelig imponerende utvalg påbygg og spesial-utstyr. Fire år senere kom M25 – virkelig voksen og den varte helt til DDR ikke eksisterte mer – i 1991 ble VEB’en omorganisert og privatisert. Og da hadde M25 fått en motor fra Volkswagen.
Sjefen for det nye selskapet, Manfred Windus, ble i 1993 utnevnt til Tysklands Manager of the Year – det hele var åpenbart på vei inn i et nytt år tusen og i en helt ny handelspolitisk virkelighet.
I 1998 overtok Hamburg-konsernet Hako-Werke virksomheten. De bygde fra før av noen andre smarte transportører – blant annet sin UX 1000 som hadde startet som et Unimog-produkt.
Heller ikke den nye M30-rekken kunne underslå at det var en solid dose Unimog-ideer inne i bildet her.
Funksjon og mobilitet
Unimog betyr som kjent Universal-Motor-Gerät. Den nye Multicar ble døpt Fumo – navnet kommer av FUnktion og MObilität. Men det stoppet ikke der, sammen med Krauss-Maffei ble det bygget en spesiell troppetransport-bil, beregnet for tøft terreng.
I dag finnes utgaver med VW eller Iveco-motorer – alle sammen Euro 6. Og samtidig er merket som det siste eksisterende bilminnet fra gamle DDR.
Trabant og Wartburg er forsvunnet, akkurat som IFA og Barkas og de andre. Men Multicar lever fremdeles.