- Fremgang for Daimlers nyttige
img
noalt noalt noalt noalt noalt noalt noalt
img
img
img
img
img
img
Abonnement | Annonse- og medieinfo

Forsiden  |  Varebil  |  Lastebil  |  Buss  |  Næringsliv  |  Brukte yrkesbiler  |  Linker  |  Innkjøpsguiden  |  Bok/Kalender  |  Abonnement  

Annonse:
1pix 1pix 1pix 1pix
bilde
Fremgang for Daimlers nyttige
Nutzfahrzeuge er et tvilsomt uttrykk. Det kan høres ut som om de andre bilene ikke er nyttige. Men de nyttige varebilene fra Daimler satte i hvert fall ny volumrekord i fjor.

alt

«Mercedes-Benz Vans goes global», er det kjekke, tyske mottoet for varebildivisjonens vekst-strategi.

Det ser ut som det virker, for fjerde år på rad har man satt nye produksjons- og salgsrekorder. 

Litt spesiell stas var det med 2017-resultatet, for første gang kom man gjennom 400.000-bils grensen. Så vidt. Med ca. 1.000 enheter.

Det er et par andre hyggelige spesial-avsnitt i denne historien. Et er at X-Klassen endelig er kommet på plass. Foreløpig bare 3.300 siden den ble lansert i november, men nok til å bikke 400K.

Mer imponerende er imidlertid Sprinter-tallene. Nøyaktig 50 % av totalen – 200.500 biler – på tross av at hele verden vet at den er på vei ut. Den nye skal premieres i februar (når utleveringene starter vet vi ikke), men allikevel økte faktisk Sprinter-salget i fjor. Med 4 % og ny rekord på den også.

Men det var mellomklassemodellene Vito og V-Klasse som vokste sterkest. En fremgang på 22 % betyr at de endte på 171.100 biler. Av de to versjonene var det Vito som økte mest og endt på nesten 112.000. Mye av fremgangen skyltes Kina der den var i salg for første gang. 

Ikke bare i salg, forresten, i produksjon også. Her har vi et annet bra tysk/kinesisk slagord: «Made in China for China»!

Kina endte derfor med 23.800 enheter – en fremgang på solide 75 %.

Den minste tilhørte også vekstområdene. Citan kom opp i 26.100 som er en forsiktig vekst på ca. 5 %.   

Både Citan og den nye Sprinter får batterielektriske versjoner neste år, men allerede i fjor åpnet Mercedes-Benz bestillingsbøkene for den elektriske Vito. Bilen skal ut til kundene annet halvår neste år – og kommer sikkert til å bidra til en viss vekst.

Det var nok ingen andre regioner som hadde en vekst tilsvarende Kinas. Men Latin-Amerika vokste med 31 % til 16.400 biler. NAFTA-regionen endte med 44.800 biler og en pluss på 3 %.  EU30 sto tilbake med 273.300 biler – en fremgang på ca. 9 %. Tyskland alene: 105.800 biler og 10 % opp.

Og dersom du har glemt det: Norge: 3.700 biler. Det tilsvarer 10 % opp.

Nå skulle man tro at det var mye enklere å telle opp store lastebiler enn de mye mindre, og mange flere, varebilene.

Men nei – der er de ikke kommet lenger enn til ut november. Men kan allerede slå fast at det er ny rekord i den gården også.

I hele fjor ble det levert ut 415.100 biler av alle merkene, Mercedes-Benz, Fuso, Freightliner, Western Star, Thomas Built Buses og BharatBenz.

Etter en fullført november kunne man se tilbake på 422.500 enheter. Så langt tilsvarte det en økning på 12 % og sammen med interne kunnskaper om desembertakten anslår konsernet at de kommer til å nå et total-resultat på 465.000 biler.

Ikke bare adskillig mer enn 2017-resultatet, men også – og kanskje ikke fullt så gledelig, for prognosemakerne – langt over det man regnet med ved starten av dette året.

Vi vil komme tilbake med målgangen, når det hele er avsluttet.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   fb Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
pix pix
pix
 
logoPåmelding til nyhetsbrev:
Fritekstsøk:
pix pix
 
   
 
   
1901 brukte yrkesbiler til salgs
Lastebil Lett lastebil Varebil Kombi.bil Buss Minibuss
Årsmodell Fra: Til: 201 LASTEBILER TIL SALGS