-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Fortsatt vekst hos nytte-Volkswagen
Det er selvfølgelig gøy å kunne fortelle om rekorder, men med 5500 biler til ville Volkswagen Nyttekjøretøy også kunnet fortelle om at nå ble halv-million-grensen brutt.
Slik det endte må de nøye seg med å slå fast at i fjor økte de med 3,8 prosent og at 2017-produksjonen endte på 494.511 enheter.
Josef Baumert, styremedlem om ansvarlig for produksjon og logistikk, fremhever at fremgangen i stor grad har sin årsak i økt automatisering, digitale fremskritt og bedre forhold for medarbeiderne rundt på hele kloden.
Og han viser stolt til at fabrikken i Wrzesnia nylig er blitt «Årets Fabrikk» i Polen.
Han forteller også at utenlands-engasjementet stadig øker. Etter at Caddy-produksjonen startet opp i Algerie har en samarbeidspartner startet en forholdsvis beskjeden (863 i fjor) produksjon av Amarok i Ecuador. Og han sier at flere slike prosjekter vil dukke opp i år.
Samtidig er det selvfølgelig viktig for ham å presisere at produksjonens påvirkning på miljøet er kraftig redusert. På Hannoverfabrikken med nesten 45 % siden 2010 sier han, og på verdensbasis, med 38 %.
Hannover produserer ikke lenger mer enn ca. 40 % av totalen. Det er T6 som kommer derfra og totalen endte på 208.000. I Poznan endte man på 33.000 av denne modellen. Men der produserer man jo også Caddy – 165.000 av dem i fjor.
Men når det gjelder Amarok tegner Hannover seg for mer enn halvparten. 25.500 av dem kom derfra og 55.000 i Pacheco, Argentina. Litt over 81.000 Amarok betyr en økning på hele 28 %.
Og så er det det nyeste familiemedlemmet: Crafter. Den nye bilen ruller ut av den nye fabrikken i Wrzesnia. Det første hele året den var i drift greide man mer enn 40.000 biler derfra. 36.500 av dem med VW-logo i grillen, nesten 4000 var MANs TGE-versjon.
Dessuten startet man produksjonen av de første, ganske få, e-Craftere i Hannover.
Mer enn nok å være fornøyd med her, men det var sikkert litt surt at man bare var en eneste prosent unna en halv million.