-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Nei til droner – i lønnsforhandlinger
Det er et nytt element når man diskuterer lønn: droner og autonome biler. I USA opplever UPS dette nå.
USAs største fagforening, The Teamsters, har brukt helt nye kort når de nå forhandler om en ny kollektiv lønnsavtale mellom UPS og deres 260.000 medarbeidere.
Det er dukket opp et par fagforeningskrav som egentlig ikke er så overraskende: for eksempel ansette 10.000 medarbeidere til, og stanse alle leveringer etter klokken 21.
Men så – forteller Wall Street Journal – kommer det krav om at det ikke skal brukes droner eller førerløse kjøretøy for å levere gods.
Det er et krav om forbud mot denne type ny teknologi, som nettopp UPS har vært flinke til å fortelle at de tester ut. Akkurat som Amazon snakker de om store teknologiske muligheter for å redusere kostnadene ved varelevering.
Det er ikke engang et år siden UPS gjorde forsøk i Florida med droner som hentet pakker fra taket på en varebil og leverte den, mens sjåføren i bilen kjørte mot neste bestemmelsessted.
Dagens lønnsavtale stammer fra 2013 – det har vørt en enorm utvikling i denne industrien siden da. Både i omfang og teknologi – og ikke minst har konkurransebildet endret seg.
Nå har Teamsters og UPS som regel klart å få det til. Siste gang det var en Teamsters-streik der var helt tilbake til 1997, forteller avisen.
Men det er verdt å merke seg at de kravene som har kommet opp nå, sikkert vil bli standard ved andre lønnsforhandlinger fremover.
Teamsters, eller International Brotherhood of Teamsters som de egentlig heter, stammer fra en sammenslutning helt tilbake til forrige århundreskifte, da flere lokale og regionale fagforeninger for kusker og sjåfører gikk sammen.
I dag har de 1,4 millioner medlemmer, deltar i en rekke kollektive forhandlinger, og ofte i bransjer der bemanning trues av roboter. Så disse argumentene vil vi nok høre stadig oftere i tiden som kommer.