Volvos fremtidsvisjon

I en ny film presenterer Volvo Trucks sin visjon for hvordan automatisering kommer til å forandre måten vi lever og arbeider på i årene som kommer.

Publisert

Hva vil fremtiden bringe? Spørsmålet har trolig opptatt folk så lenge menneskeheten har eksistert. Mange prøver å svare, og det som gjør fremtidsscenarioer og -spådommer spennende er jo at ingen egentlig har fasiten. Kun den som lever får se.

Nå er det Volvo Trucks som ønsker å gi oss et innblikk i hvordan de ser for seg fremtiden, med spesielt fokus på hvilken betydning automatisering kommer til å forandre måten vi lever og arbeider på i årene fremover.

Og at endringene kommer til å skje fort, kan vi vel være enige med Volvo i. Automatisering spiller allerede en stor rolle i livene våre, og nå utvikles teknologien raskere enn noen gang: Roboter overtar servicebransjene. Biler og lastebiler kjører seg selv.

«Dette kan gi inntrykk av en noe «ansiktsløs» og funksjonell fremtid», skisserer Volvo selv – trolig en oppfatning mange deler.

For å tegne et slags fremtidsbilde har lastebilprodusenten lansert en film i to deler: «Automatisering – den store forandringen» og «Automatisering – på vei mot fremtiden». Her tar de opp det som fra Gøteborg ser ut til å være dagens mest aktuelle emner når det gjelder fremtidig lastebilteknologi.

(artikkelen fortsetter under filmene)

Filmene fokuserer på livene og arbeidet til to av nøkkelpersonene i Volvo Trucks, Sasko Cuklev og Ann-Sofi Karlsson. Den inneholder også bidrag fra lastebilsjåføren Lukas Strohmeier fra Østerrike og pendleren Rohini Teather fra London.

«Filmene viser visjonen og formålet med det pågående automatiseringsarbeidet i Volvo Trucks, samt håpene og bekymringene til de som blir påvirket av disse endringene i hverdagen», beskriver selskapet.

Sasko Cuklev, Director Autonomous Solutions, har en klar visjon, og snakker åpent om mulighetene han ser for seg i nær fremtid.

– Det er ingen tvil om at vi kommer til å se selvstyrte lastebiler fra Volvo på veiene våre og i samfunnet vårt. Det nøyaktige tidspunktet avhenger av mange ting – for eksempel trafikkreguleringer, infrastrukturen for veinettet og selvsagt sikkerhetsstandarder, fortsetter Cuklev.

Et skifte i retning av automatiserte kjøretøy utgjør én del av utviklingen, og for øyeblikket fokuseres det på å implementere automatisering trinnvis for å hjelpe folk i sjåføryrket å bedre sikkerheten og produktiviteten samtidig som komforten øker.

– Automatisering handler ikke om å kutte jobber, sier Ann-Sofi Karlsson, Director Human Factors for Automation.

– Det fremtidige behovet for dyktige sjåfører vil fortsatt være stort. Etter hvert som bransjen og verdens befolkning fortsetter å vokse, vil varetransportmarkedet gjøre det samme. Automatisering handler om å gjøre det mer effektivt, fortsetter hun.

Som YrkesBil har skrevet tidligere har de fleste store lastebilprodusentene en rekke pilotprosjekter knyttet til automatiserte kjøretøy gående. Det er også spennende ting på gang i Norge.

Volvos viktigste prosjekter handler om lastebiler innen gruvedrift, i avfallsbransjen og på sukkerplantasjer.

Produsenten hevder at automatisert teknologi ikke bare øker sikkerheten, men at også produktiviteten bedres betydelig. Automatisk kolonnekjøring på motorveier – såkalt platooning – gir også muligheter for lavere drivstofforbruk og CO2-utslipp.

Volvo lover at arbeidet med automatisering av kjøretøy kommer til å gi enda flere fordeler for kunder, sjåfører og samfunnet som helhet i tiden fremover.

Den som lever får se.

Powered by Labrador CMS