Kuldetesting av elektrisk Vito
Kuldetesting av elektrisk Vito
Kuldetesting av elektrisk Vito
Kuldetesting av elektrisk Vito
Kuldetesting av elektrisk Vito
Kuldetesting av elektrisk Vito

Kuldesjokk for eVito

Den elektriske Vito er inne i siste faste av sitt omfattende førproduksjons testprogram nå. I disse dager er snart kulde&komfort-prøvene i Ärjeplog fullført.

Publisert

Mercedes-Benz har for lengst lovet at den elektriske Vitoen skal være leveringsklar i neste halvpart av 2018.

Nå lover de som har holdt på med bilene oppe i Nordsverige i hele vinter at det er en ekte Mercedes de kommer til å by på. I inntil 30 kuldegrader, i høy snø og på islagte veier har modellen vært gjennom en rekke obligatoriske øvelser.

Kaldstart er et tema også for elbiler og varme, ventilasjon, avising av rutene og slike detaljer påstås å være mer enn akseptabelt nå.

Styring av batteriene i kulde er viktig, og selvfølgelig sikrer man at alle koblinger, elektriske og elektroniske oppfører seg skikkelig. Det skal heller ikke forekomme noen endringer i kjøreegenskaper eller hos sikkerhetsassistentene i streng kulde.

Mercedes sier etter å ha gjennomført slike prøver at 41,4 kWh batterikapasiteten skal rekke til 150 km, men «selv med de minst gunstige rammebetingelsene» (som vi regner med gjelder bl.a. Ärjeplog-forholdene) «vil føreren kunne regne med 100 kilometers rekkevidde».

Vi blir trøstet med at bilen for lengst er utprøvd i tropisk klima og er nå like velegnet for pluss 35 som for minus 30.

I Tyskland har Daimler for lengst opprettet en mikrosite der du kan bestille bilen. De første 1000 får også med en Wallbox. Der får vi også vite prisen: € 39.990,- sammen med beskjed om at Citan blir den tredje el-vanen fra Mercedes, etter Vito og Sprinter.

Powered by Labrador CMS