- Nødvendig med overledning
img
noalt noalt noalt noalt noalt noalt noalt
img
img
img
img
img
img
Abonnement | Annonse- og medieinfo

Forsiden  |  Varebil  |  Lastebil  |  Buss  |  Næringsliv  |  Brukte yrkesbiler  |  Linker  |  Innkjøpsguiden  |  Bok/Kalender  |  Abonnement  

Annonse:
1pix 1pix 1pix 1pix
bilde
Nødvendig med overledning
Overledning kommer til å få en ny betydning fremover, skal vi tro det tyske industriforbundet.

alt

I nesten et år har BDI, Bundesverband der Deutschen Industrie, snakket med medlemmene om hvordan det tyske klimamålet skal nås.

Det er ekstremt ambisiøst, drivhusgasser skal reduseres med et sted mellom 80 og 95 prosent (i forhold til 1990-verdien) innen 2050.

En omfattende studie presenterer mulige løsninger både for 80-prosent banen og for 95-prosent banen. Begge blir beskrevet som mulige, både teknologisk og samfunnsøkonomisk.

Men spesielt for 95 prosent-målet må det sterke endringer til, store deler av tysk næringsliv må ned på nullutslipp, slår rapporten fast, og ved et diskusjonsmøte i «Sektorworkshop Verkehr», nylig avholdt i Berlin, diskuterer man transportens innsats for å nå målet.

Der dukket det opp noen ganske klare føringer. For å minske fossile utslipp fra fly og skip trenger man en overgang til fornybart drivstoff. Man må overføre mye av transportarbeidet til tog, buss og kanalbåter.

Og for landeveistransport trenger man en konsekvent overgang til elektrisk drift. Batteri- eller hydrogen-drift for personbiler og lette varebiler, og ledninger i taket for busser i by og for tungtransport på mange motorveistrekninger.

Når det gjelder det siste sa Holger Lösch, en av toppene i BDI, at med positive resultater fra felt-forsøkene (som han forventet) må disse test-strekningene med «trolley»lastebiler utvides. Og man må ta en beslutning om utbygging av slike strekninger, i tett samarbeid med nabonasjonene presiserte han, senest midt på 2020-tallet. Og her må det offentlige gå i spissen.

LES OGSÅ: Utreder el-veier i Norge

På spørsmål om hvordan dette skal finansieres ble det fra regjeringshold vist til at dagens lade-infrastruktur ble betalt med 40 prosent fra det offentlige og resten fra private. Man regnet med å beholde den fordelingen også i fremtiden.

Det er med andre ord sannsynlig at vi snart vil få høre om flere enn Scania og Volvo som driver forsøk med strømavtakere på taket, og at flere byer kommer til å intensivere utbyggingen av trolleybuss-nettet.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   fb Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
pix pix
pix
 
logoPåmelding til nyhetsbrev:
Fritekstsøk:
pix pix
 
   
 
   
1957 brukte yrkesbiler til salgs
Lastebil Lett lastebil Varebil Kombi.bil Buss Minibuss
Årsmodell Fra: Til: 213 LASTEBILER TIL SALGS