- Mer støtte til skinne&skip
img
noalt noalt noalt noalt noalt noalt noalt
img
img
img
img
img
img
Abonnement | Annonse- og medieinfo

Forsiden  |  Varebil  |  Lastebil  |  Buss  |  Næringsliv  |  Brukte yrkesbiler  |  Linker  |  Innkjøpsguiden  |  Bok/Kalender  |  Abonnement  

Annonse:
1pix 1pix 1pix 1pix
bilde
Mer støtte til skinne&skip
Innen EU er det noe som heter KV – kombinert transport – som gis solid støtte. Nå har definisjonen blitt endret.

alt

I følge Centrum for Europeisk Politik (cep) (som er i bedre stand enn de fleste til å klare å lese hva som egentlig står i offisielle EU-dokumenter) er det skjedd vesentlige endringer i hva som defineres som KV – kombinert transport.

I følge cep var det tidligere en hovedbetingelse at slik transport skulle skje på skinne og/eller elv, kanal eller sjø på en strekning som måtte være minst 100 km i luftlinje.

Det var visstnok muligheter til å legge inn landeveistransporter underveis, med max. 150 km eller 20 % av totalstrekningen og bare når det ikke fantes noe godt alternativ til veitransport. Lastebilene skulle bare frakte godset fra omlast-terminal til terminal.

Men nå skal KV også innbefatte innenlandske transporter, tidligere gjaldt det bare mellomstatlige oppdrag. Dessuten strammes det inn på lastebil-mulighetene.

Men komplikasjonene starter virkelig når det er snakk om å jobbe med CO2-kvoter for alle transportformene, og at man også skal ta hensyn til støy og trafikk-køer når man skal se på støttekriteriene for KV.

Men bunnlinjen er åpenbart at EU-kommisjonen ønsker å styrke Skinne&skip-transporten.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   fb Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
pix pix
pix
 
logoPåmelding til nyhetsbrev:
Fritekstsøk:
pix pix
 
   
 
   
1638 brukte yrkesbiler til salgs
Lastebil Lett lastebil Varebil Kombi.bil Buss Minibuss
Årsmodell Fra: Til: 166 LASTEBILER TIL SALGS