-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
VW Last & Buss går nye veier
Den er litt spennende denne historien: Volkswagen Truck & Bus har skrevet en ganske omfattende samarbeidsavtale med Toyotas datterfirma, Hino.
Toyota er stor og Volkswagen er stor. Og nå går disse to kjempene sammen for å kunne gjøre seg enda sterkere gjeldende på den globale scenen.
Dersom dette hadde dreid seg om personbilene burde vi sjekket datoen en gang til. Det kan jo hende det kommer en forsinket melding, datert April 1.
Men denne er virkelig og dreier seg altså om den tunge siden. Og den dreier seg ikke om felles merkevare. Her dreier det seg om å finne frem, og jobbe med, felles oppgaver innen logistikk- og transport-forskning både med hensyn til eksisterende og fremtidige teknologier. Men samtidig skal det dreie seg om innkjøp.
LES OGSÅ: Godt år for Volkswagens tyngste
Og når meldingen kommer ned på detaljer ser vi at noe av det skal jobbes med er konvensjonelle drivlinjer, men også hybrid og el-drift, og man skal selvfølgelig også jobbe mer med konnektivitet og former for selvkjøring.
«Begge partnere vil dermed utvide sine respektive markedsposisjoner og sammen utvikle innovative teknologier for å kunne by kundene enda større merverdi», leser vi.
Hva vi ikke leser er for eksempel noe om styrkeforholdet i dette partnerskapet – Hino er forholdsvis alene og er forholdsvis isolert, geografisk, mens VW L&B er Scania, MAN, Brasil-biten og (nå og da, når det passer seg slik) VW Nutzfahrzeuge.
Hino lever under slagordet «Trucks and Buses that do more»og produserte 13.400 lastebiler og busser i fjor. (Scania 120.000 og MAN 90.000!) Hino har også et forholdsvis beskjedent joint venture med GAC i GuangZhou.
LES OGSÅ: Volkswagen inn i det amerikanske truck-markedet
Hele dette forholdet er allikevel såpass asymmetrisk at spekulasjoner om det snart kommer et nytt merke inn under VW T&B-paraplyen begynner å dukke opp ganske mange steder.
Det er ikke sagt noe om avtalens varighet, bare at det skal settes ned et felles utvalg som skal stake opp retningen for «dette langsiktige partnerskapet».