Volvo styrker brukt

Etter 20 år i USA flytter nå Volvo «Arrow Truck Sales» konseptet til Europa. Hovedkontor i Berlin.

Publisert

I 1998 fant Jerry Nerman, 78 år gammel, ut at han var lei av å betjene gjeld.

Ikke at det gikk dårlig – tvert om. Han hadde forholdsvis konstant 2.000 tunge lastebiler på tomta (15 lokasjoner i hele Nord-Amerika) og solgte rundt 7.000 hvert år. I 1996 var omsetningen 131 millioner dollar.

Hans baby het Arrow Truck Sales og var blitt den største bruktselgeren på markedet.

BRUKTBILDATABASE: Du finner et tresifret antall brukte lastebiler på YrkesBil.no

Han og en kollega startet det hele i 1950. Han fortalte etterpå at deres første handel var åtte slitne biler. «Noen måtte vi dytte i nedoverbakke for å starte dem – vi eide ikke engang en startkabel den gangen».

Etter det har han virkelig eid. For eksempel en av Kansas Citys største kunstsamlinger med navn som Miro, Stella, Lichtenstein, Schnabel, Rothko og Warhol på veggene. Da han døde i fjor, 97 år gammel, kunne Nerman Museum of Contemporary Art glede seg over enda flere storslåtte donasjoner fra familien.

Hvor mange andre kunstmuseer kommer fra brukte biler?

VAREBIL: Brukte varebiler og nybilpriser og tekniske data på alle varebilmodeller på YrkesBil.no

Da hadde han riktignok vært ute av brukt noen år. Først gikk Volvo inn i selskapet hans med 50 prosent i 1998. Tre år senere gikk de inn 100 prosent.

Etter det har Arrow ekspandert, det går så det griner – også med oversjøiske forretninger – så nå har endelig Volvo bestemt seg for å ta med seg opplegget til Europa.

Fra høsten skal Arrow Truck Sales GmbH starte sin virksomhet i Berlin. Selv om anlegget skal ligge forholdsvis nært Volvos nåværende anlegg i Wildau skal den nye forretningen drive uavhengig av både Arrows i USA og Volvo i Europa.

LES OGSÅ: - Bruktmarkedet er snudd på hodet

Dette blir en helt selvstendig bruktbilforretning som skal handle med absolutt alle merker.

Roger Alm, sjef for Volvo Trucks Europe, begrunner initiativet med at «brukt blir en stadig viktigere del av dagens forretningsmodell, og vil fortsette å øke i betydning parallelt med våre kunders økende ønsker om fleksible løsninger for transport og lastebil-administrasjon».

Sjef for den nye enheten er Andreas Gustafsson. Han har jobbet i Volvo siden 2004, de siste årene med strategiske spørsmål. Han var forresten innom Norge for to år siden for å forankre den nye Renault-strategien – forholdsvis vellykket kan vi vel si.

Mikko Nevala blir innkjøps- og salgssjef for den nye virksomheten. Til nå har han vært bruktbilsjef hos Volvo Trucks i Finland.

Powered by Labrador CMS