img
noalt noalt noalt noalt noalt noalt noalt
img
img
img
img
img
img
Abonnement | Annonse- og medieinfo

Forsiden  |  Varebil  |  Lastebil  |  Buss  |  Næringsliv  |  Brukte yrkesbiler  |  Linker  |  Innkjøpsguiden  |  Bok/Kalender  |  Abonnement  

Annonse:
1pix 1pix 1pix 1pix
bilde
img img img img img img
13 bilder i galleri
Neste steg for
gulv som går

Nederlandske Knapen Trailers har siden 1984 spesialisert seg på hydraulikkbaserte bevegelige plankegulv, såkalt «walking floor». Nå tar de konseptet ett skritt videre med «Next».

alt

Men la oss starte med en liten oppklaring: Mange bruker betegnelsen «Walking Floor» (gående gulv) om alle hydraulikkbaserte bevegelige plankegulv.

Dette er imidlertid et beskyttet merkevarenavn som eies av amerikanske Keith Manufacturing Co. Så med mindre det er snakk om deres Keith Walking Floor, er moving floor en riktigere generell betegnelse på slike systemer.

Uansett: Langsgående plankegulv som ved hjelp av hydrauliske motorer kan beveges seksjonsvis frem og tilbake, og på den måten sørge for at lasten flytter seg bakover og ut av påbygget, har siden 1970-tallet gjort lossing av blant annet søppel, grus, pukk, glasskår, treflis og pallgods enkelt og effektivt.

I den lille landsbyen Deurne utenfor Eindhoven i Nederland har Knapen Trailers siden 1984 spesialisert seg på lastebiltilhengere med moving floor-teknologi.

Men fortsatt må Peter Joosten, som kjøpte selskapet fra familien Knapen i 2003, forklare for utenforstående at «nei, gulvplankene løfter seg ikke opp og frem, slik vi mennesker gjør med bena når vi går».

 – Det er jo egentlig bare litt morsomt. Folk ser for seg mye rart når de hører om walking floor, humrer Joosten når YrkesBil er på besøk.

LES OGSÅ: Bevegelser i trailermarkedet

Robotsveis
Nylig har produsenten rullet ut sin nyeste tilhengerserie, Next, som er den første de bygger etter at fabrikken den senere tid er utvidet betydelig og delvis automatisert.

Blant annet har selskapet investert i robotmaskiner som står for nærmest all sveising av den øvre konstruksjonen og gulvrammen på tilhengerne, som ofte er i aluminium. I den øvre konstruksjonen alene er det 409,5 meter med sveisearbeider i en standard semitrailer.

– Sveising i aluminium krever spesialkompetanse, og er svært utfordrende for den som utfører arbeidet. Med robotsveisingen får vi en effektiv produksjon med jevnt høy kvalitet, forteller Joosten.

Han legger til at de følger filosofien «sveis der det er mulig, bruk bolter der det er nødvendig».

– Vi ønsker å sveise mest mulig, av hensyn til vekt og kostnader, men for eksempel der hvor stål og aluminium skal kobles sammen må det naturligvis benyttes bolter, forklarer han.

Høy belastning
De bevegelige gulvene utsettes naturligvis for enorme påkjenninger og slitasje. Den nye tilhengerserien er utstyrt med Knapens egenutviklede gulvplanker, som kan leveres i aluminium eller rustfritt stål i tykkelser på 6, 8 eller 10 millimeter ettersom hva man skal frakte. I tillegg finnes den ekstra slitesterke varianten, Dura-Floor.

Hydraulikksystemet som driver gulvplankene frem og tilbake kommer fra underleverandører, som Keith og Cargo Floor.

– Høy belastning, kanskje kombinert med høy utendørstemperatur, kan føre til overoppheting av hydraulikkoljen. De nye hengerne har derfor også integrert en overopphetingssensor som sørger for å stoppe hydraulikksystemet dersom oljen blir for varm, forklarer Joosten.

At gulvmekanismen kan startes og stoppes med en fjernkontroll vil nok mange også sette pris på. Avstanden er imidlertid begrenset til en radius på 15 meter, slik at man ikke bare kan starte lossingen og så «stikke av» for å drikke kaffe.

Også den patenterte teknikken PowerSheet, som er et automatisk system for å rulle presenningen på eller av påbygget kan fjernstyres. Foruten å beskytte godset mot «vær og vind» gir et lukket påbygg bedre aerodynamikk enn et åpent påbygg, noe som ifølge Knapen skal gi inntil fire prosent lavere drivstofforbruk. 

Ser større potensial
Ifølge Joosten produseres rundt 300.000 lastebiltilhengere i Europa årlig. Av disse mener han moving floors utgjør rundt 5.000 – vi snakker altså om en nisje.

– Vårt mål er å produsere 1.000 tilhengere i 2018, sier Joosten, som ikke vil si hvor mange de produserer i år.

Men med sine nye løsninger og mer slitesterke gulvsystemer, mener han at moving floors stiller stadig sterkere i konkurranse mot for eksempel dumper- eller krokløftbiler.

I Norge er det Trailerpartner AS på Borgeskogen i Stokke som fører Knapen tilhengere. Ann-Kristin Smestadmoen i Trailerpartner forteller at de selger mellom 30 og 40 Knapen-hengere med moving floor per år. Hun mener potensialet er langt større.

– Ja, walking floor kan brukes av mange flere enn de som bruker det i dag, og til mye mer enn hva mange tror. Vi mener potensialet er opp mot 100 enheter per år, da walking floor er multifunksjonelt. Det kan være for eksempel transport av bulk, trelast og pallegods, sier Smestadmoen til YrkesBil.

**Denne artikkelen ble først publisert i bladet YrkesBil nr. 12 - 2017. Abonnenter får tilgang til de viktigste bransjesakene og de beste reportasjene først. Tegn abonnement her!**


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   fb Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
pix pix
pix
 
logoPåmelding til nyhetsbrev:
Fritekstsøk:
pix pix
 
   
 
   
1789 brukte yrkesbiler til salgs
Lastebil Lett lastebil Varebil Kombi.bil Buss Minibuss
Årsmodell Fra: Til: 205 LASTEBILER TIL SALGS