Sisu GTP 4x4
Ny tøffing fra Sisu presentert på Auto 2018 – bilutstillingen i Riga.
Sisu GTP 4x4
Ny tøffing fra Sisu presentert på Auto 2018 – bilutstillingen i Riga.
Sisu GTP 4x4
Ny tøffing fra Sisu presentert på Auto 2018 – bilutstillingen i Riga.
Sisu GTP 4x4
Ny tøffing fra Sisu presentert på Auto 2018 – bilutstillingen i Riga.

Sisu ekspanderer

Finske Sisu har nylig etablert seg i Baltikum, samtidig som de lanserer en helt ny modell.

Publisert

Dette henger kanskje sammen?

Ny Sisu presentert på Auto 2018 – bilutstillingen i Riga. Samtidig som den finske fabrikken forteller at de har gjort avtale med en importør i Latvia.

Nå hadde kanskje noen trodd at premieren skulle dreie seg om den første Hybriden som er vist i prototypeform. Et samarbeide der Sisu har trukket inn både Mercedes-Benz og Visedo – en finsk elektrobedrift med tette bånd til Danfoss.

Men nei, dette var en enda mer ukonvensjonell bil, med den kjekke modellbetegnelsen GTP 4x4.

Mer pansret enn standard
Nesten så man kunne tro det var en trimmet utgave av Lamborghinis nye Urus. Ting tyder imidlertid på at offroad-egenskapene her er helt overlegne alle personbil-forsøk.

Sisu har lenge jobbet med militære kjøretøy, både for den finske armé og for andre. På tidlig 1980-tall kom den første armerte troppe-transporteren. Pasi het den, den er fremdeles i drift i mange land.

Men den modellen nærmer seg slutten av den beregnede operative levetiden, derfor ligger en ny modell helt i rute.

Inngående tekniske data er ikke tilgjengelige, men vi vet i hvert fall at ute i terrenget kan den ha en nyttelast på 4.500 kilo – men sterkere pansring enn standard spiser selvfølgelig av den. Bilen er utstyrt med uavhengig opphengning for alle hjul og har diff.-sperre rund baut.

Vanskelig terreng er noe bilene derfra kan.

Mange mulige varianter
Men også beskyttelse av biler er en god Sisu-tradisjon. I tillegg til mange Pasi-biler har fabrikken bygget en rekke armerte 8x8 lastebiler. Mange har gjort FN-tjeneste i Afghanistan og nå er noen i Libanon.

GTP-modellen er armert på basis av de erfaringene man har vunnet via de tidligere konstruksjonene.

I tillegg til en situasjonsbetinget beskyttelse som er bygget opp ved hjelp av moduler finnes det både tilleggs-kit og bytte-komponenter forteller Sisu.

Med et sentralrøraktig chassis og en separat enhet for transportoppgavene har konstruktørene mange muligheter for å utforme den endelige bilen. En rekke varianter er mulige, samtidig som konstruksjonen gjør vedlikeholdet enklest mulig. Også i felt-situasjoner.

Dessuten ser den jo tøff ut.

Se ikke bort fra at et russisk tuningfirma snart har bygd om en av disse til armert luksuslimousine.

Powered by Labrador CMS