img
noalt noalt noalt noalt noalt noalt noalt
img
img
img
img
img
img
Abonnement | Annonse- og medieinfo

Forsiden  |  Varebil  |  Lastebil  |  Buss  |  Næringsliv  |  Brukte yrkesbiler  |  Linker  |  Innkjøpsguiden  |  Bok/Kalender  |  Abonnement  

Annonse:
1pix 1pix 1pix 1pix
bilde
img img img img img img
12 bilder i galleri
Nye førerassistenter fra Volvo
Elektroniske «hjelpende hender» skal bidra til å unngå skrens og at du havner utenfor veien.

alt

Volvo Dynamic Steering (VDS) ble lansert første gang i 2013, i FH-serien.

Plutselig forsvant (nesten) ristingen i rattet ved kjøring på ujevnt underlag, og rattet retter seg opp av seg selv (deilig for slitne sjåførskuldre). Dessuten skal retningsstabiliteten være bedre.

Nå utvides systemet med et par nye funksjoner: VDS med retningsstabilitet og VDS med kjørefeltvarsler.

Stabiliserer kjøretøyet
Carl Johan Almqvist, trafikk- og produktsikkerhetssjef hos Volvo Trucks, forklarer i en pressemelding hvordan de to nye funksjonene fungerer:

«Se for deg at du kjører på en våt og glatt vei, og at du plutselig oppdager at bilen er i ferd med å miste veigrepet bak. Før dette utvikler seg til en skrens, styrer du forsiktig i motsatt retning til faren er over. Det er akkurat slik VDS med retningsstabilitet fungerer. Den store forskjellen er at systemet kan oppdage faren og bidra til å stabilisere kjøretøyet før du i det hele tatt har lagt merke til at noe er i ferd med å skje.»

Systemet jobber sammen med lastebilens elektroniske stabiliseringsprogram (ESP). Sensorer i rammen overvåker lastebilens rotasjonshastighet kontinuerlig, og ved det minste tegn til skrens aktiveres systemet og hjelper sjåføren ved å styre rattet forsiktig i motsatt retning slik at kjøretøyet stabiliseres.

Hjelpende hånd
«VDS med kjørefeltvarsel gir sjåføren en hjelpende hånd når systemet oppdager at lastebilen viser tegn på å nærme seg kantlinjen. Sjåføren varsles ved at rattet styres forsiktig i riktig retning samtidig som det vibrerer lett, og får på denne måten hjelp til å styre kjøretøyet tilbake på rett spor.»

Denne funksjonen jobber sammen med lastebilens kjørefeltassistent i hastigheter over 55 km/t. Systemet følger med på kjøretøyets posisjon ved hjelp av kameraer.

Når det oppdager at lastebilen risikerer å kjøre ut av filen den ligger i, aktiveres styringen, og sjåføren får hjelp til å komme tilbake på rett spor. Ved behov for ytterligere assistanse blir sjåføren varslet via en lett vibrering i rattet i stedet for en varsellyd.

I tillegg til de to nevnte funksjonene blir det nå mulig å justere rattmotstanden individuelt i lastebiler som er utstyrt med VDS.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   fb Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
pix pix
pix
 
logoPåmelding til nyhetsbrev:
Fritekstsøk:
pix pix
 
   
 
   
1751 brukte yrkesbiler til salgs
Lastebil Lett lastebil Varebil Kombi.bil Buss Minibuss
Årsmodell Fra: Til: 179 LASTEBILER TIL SALGS