-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
Hagen Bil AS:
Bilmekaniker/Servicetekniker
-
MyCar:
Innkjøper
Girteka kjøper 500 DAF
Det dreier seg om store tall når den litauiske transportgiganten handler lastebiler.
I 2016 vakte det oppsikt da Girteka la inn ordre på 1.000 nye Mercedes-Benz Actros, og oppmerkomheten var ikke mindre da de i fjor kjøpte 2.000 nye Volvo FH.
Nå er det i Eindhoven de spiser bløtkake, etter å ha hatt besøk av Girteka-styreleder Mindaugas Raila. Kvitteringen fra den seneste handleturen hans viser nemlig 500 XF-modeller fra DAF.
– Disse nye DAF-lastebilene inngår i planene våre om ytterligere utvidelser i Europa. Flesteparten vil settes i drift i perioden juli til oktober 2018, uttaler Raila i en pressemelding.
Over 4.400 kjøretøy
Siden de startet opp midt på nittitallet har Girteka Logistics – med hovedkontor i Vilnius – bygget seg opp til å bli et av europas største transportselskaper, med spesielt fokus på internasjonal fullbiltransport (FTL).
I Norge har selskapet vært hyppig diskutert i transportbransjen de seneste årene, etter blant annet tilfeller av brudd på kjøre- og hvilteidsbestemmelsene og kobotasjeregelverket. Men selskapet har gjentatte ganger, blant annet på NLF-konferansen i vinter, forsikret om at dette er tilbakelagte kapitler.
Konsernets kjøretøyflåte består i dag av mer enn 4.400 lastebiler, i tillegg til 4.700 tilhengere. Selskapet opplyser at de fleste av bilene er under to år gamle, og det er merkene Volvo, Mercedes-Benz og snart DAF som utgjør de største andelene.
Driftskostnader avgjørende
Raila understreker at de har foretatt omfattende markedsundersøkelser før de valgte å gå for DAFs toppmodell XF.
Han nevner lave driftskostnader, og da spesielt drivstofføkonomi, samt lave CO2-utslipp, som viktige kjøpskriterier.
XF-versjonene med Space Cab og Super Space Cab er valgt for å gi sjåførene komfortable boforhold i førerhuset, opplyses det.
Alle de 500 bilene utstyres med 12,9-liters PACCAR MX-13-motoren (365 kW/480 hk, 2500 Nm) samt den nye automatiske TraXon-girkassen.
Videre er det huket av på utstyrslisten for en rekke førerassistentfunksjoner, og det er valgt serviceintervaller på opptil 200.000 kilometer.