img
noalt noalt noalt noalt noalt noalt noalt
img
img
img
img
img
img
Abonnement | Annonse- og medieinfo

Forsiden  |  Varebil  |  Lastebil  |  Buss  |  Næringsliv  |  Brukte yrkesbiler  |  Linker  |  Innkjøpsguiden  |  Bok/Kalender  |  Abonnement  

Annonse:
1pix 1pix 1pix 1pix
bilde
img img img img img
5 bilder i galleri
Ivecos eldste runder 40
Årets Van of the Year er faktisk 40 år gammel. Ivecos Daily ble født i 1978. Nå er den på tredje generasjon.

alt

Da den første Daily ble født var Iveco bare så vidt døpt.

Iveco er en italiensk produsent av lastebiler og dieselmotorer, stiftet i 1974. Virksomheten er eid av Fiat-gruppen.

Navnet er en forkortelse for Industrial VEhicles COrporation, og var opprinnelig en sammenslutning av nyttebil-divisjonene til Fiat og Lancia, i tillegg til lastebilprodusentene Magirus-Deutz, O.M. og Unic.

Etter en stund kom også Pegaso og Seddon Atkinson med, og man hadde ganske tett forhold til Ford med Cargo-serien i England.

Underlig, egentlig, at selskapet har klart å skape sin egen identitet, men det har de. Og Daily er vel et typisk uttrykk for det.

Den ble det første nye Iveco-produktet – først i 1983 kom TurboStar-serien, som tungvekterne gjerne presenterer som den første VIRKELIGE Ivecoen.

Men Daily er sannelig virkelig nok den også, selv om den ble solgt parallelt som Fiat Daily helt til 1983.

Skjønt, vi har visst to forskjellige virkeligheter her. Iveco skriver: «Daily, nå i tredje generasjon…». Mens jeg sitter her og teller opp seks generasjoner.

1978-1990, 1990-2000, 2000 (Årets Van da også) -2006, 2006-2011, 2011-2014, og 2014 (Årets Van da, og nå!) til i dag. Sannsynligvis har vi forskjellige definisjoner på ‘nye modeller’ og jeg burde vel regne med at produsenten vet best, og derfor gi meg.

Men det er i hvert fall ikke tvil om at generasjon 1 også ble levert som Alfa Romeo AR 8 og som O.M. Grinta (for et flott navn).

Daily nummer én million ble forresten produsert i 2000. To millioner i 2010. Nå er vi oppe i mer enn tre millioner produsert på tre kontinenter.

At bilen, en fire år gammel modell, ble Årets Van for 2018, sier også litt om trekk fra Dailys utvikling. Fabrikken har vært flinke til å ligge i teknisk forkant.

4x4 i 1984. Turbo i 1985. CNG-motor i 1998. Common Rail (først i industrien?) i 1999, ESP ikke lenge etterpå. El-versjon i salg (!) i 2009. 8-trinns automat, Hi-Matic, i 2014.

EcoSwitch PRO (dreiemomentreduksjon, automatisk) og Business Up-app i 2016, og i fjor kom Blue Power, drivlinjefamilien, som gjorde at akkurat denne generasjonen ble Årets for andre gang.

Og hva har vi i dag? Bransjens bredeste line-up, sier Iveco: 3,3-7,2 tonn og 7,3-19,6 kubikkmeter. Med nullutslippsalternativ og den første bilen i klassen som allerede er klar til 2020 kravet om WLTP.

Og så har Iveco og jeg ti år på oss til å telle opp riktig antall generasjoner før det virkelig store jubileet i 2028.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   fb Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
pix pix
pix
 
logoPåmelding til nyhetsbrev:
Fritekstsøk:
pix pix
 
   
 
   
1638 brukte yrkesbiler til salgs
Lastebil Lett lastebil Varebil Kombi.bil Buss Minibuss
Årsmodell Fra: Til: 171 LASTEBILER TIL SALGS