Langdistansebuss på flytende gass

Scania varsler at de skal vise sin Interlink Medium Decker turbuss for flytende gass (LNG) på IAA. Produsenten lover rekkevidde på inntil 1.000 kilometer.

Publisert

Med dette utvider Scania sitt brede program for alternative drivstoffer til også å dekke intercity-persontransport.

– Det finnes forskjellige løsninger for karbon-bevisste operatører av by- og forstadsbusser, men det har vært et tomrom i langdistanse-markedet som vi nå ønsker å gjøre noe med, sier Karin Rådström, leder for rute- og turbusser hos Scania.

– Ettersom LNG blir økende tilgjengelig i hele Europa, men også i andre deler av verden, er dette et aktuelt og levedyktig alternativ, fortsetter hun.

LNG-drift har ifølge Scania potensiale til å redusere CO2-utslippene med 20 prosent og i tillegg en betydelig reduksjon av nitrogenoksider og partikkelutslipp. Velger man flytende biogass kan karbonutslippene reduseres med hele 90 prosent.

I tillegg nyter man på komfortsiden godt av at støynivået i gassmotorer er noe lavere enn i dieselmotorer.

Bærekraft blir Scanias gjennomgangstema på IAA, og hele flåten av rute- og turbusser kan nå drives med alternative drivstoffer – fra Scania Citywide LE Suburban hybridbuss til Scania Interlink High Decker for fornybar diesel – HVO (Hydrotreated Vegetable Oil).

I tillegg viser Södertälje sin batteri-elektriske Citywide Low Floor lavgulvsbuss, som for øyeblikket går i regulær trafikk i den nordsvenske byen Östersund, og som vi for øvrig stiftet bekjentskap med på BusWorld i Kortrijk for et år siden.

På IAA kan besøkende oppleve denne bussen på en internrute på området til Deutsche Messe.

Powered by Labrador CMS