Satser på etanoldiesel for tungtransporten

Energiselskapet St1 lanserer nå det fornybare biodrivstoffet RED95 på norske Shell-stasjoner.

Publisert

RED95 er en helt fornybar etanoldiesel som består av 95 % bioetanol samt vann og additiver, som gjør at drivstoffet kan brukes i Scanias etanoldieselmotorer.

St1 produserer avansert etanol i Finland og Sverige, og fornybar etanoldiesel for tungtransport ble først lansert i Finland i 2011.

Nå har RED95 kommet på Shell-stasjoner i Norge.

Logistikken på plass
St1, som eier og driver Shell-stasjonene i Norge, har over lengre tid jobbet med å få på plass den nødvendige logistikken som muliggjør bruken av etanoldieselen i norsk tungtransport.

– RED95 er et drivstoff med svært gode klimaegenskaper og som fjerner kuldeproblematikken. Dermed er drivstoffet egnet for det norske vinterklimaet. Utfordringen har ikke ligget på produktet, men logistikk og distribusjon, sier Simen Hauland, Key Account Manager for B2B i St1 Norge.

Logistikken har nå blitt kostnadseffektiv, og første pumpe med det alternative drivstoffet ble åpnet på Shell-stasjonen på Grorud i starten av september. St1 har allerede inngått en avtale med Asko.

– Vi er svært fornøyde med at Asko ser mulighetene som ligger i å bruke RED95, for etanol har størst potensial for å redusere utslippene i tungtransporten på en kostnadseffektiv måte, sier Hauland.

Ikke nok HVO
Med de norske kravene til utslippsreduksjon mener flere eksperter at andelen biodrivstoff må opp, og at dette ikke minst gjelder tungtransporten.

– I dag produseres det årlig rundt seks milliarder liter HVO på verdensbasis. I Norge konsumerer tungtransport mer enn én milliard liter drivstoff i året. HVO er ettertraktet globalt og dette gjør det vanskelig for norsk tungtransport å sikre seg stabile forsyninger. Til sammenligning produseres det årlig mer enn 100 milliarder liter etanol. Derfor er RED95 et svært godt klimatiltak for den norske tungtransportflåten, hevder Hauland.

Fagansvarlig for transport i miljøorganisasjonen Zero, Kari Aasheim, ser positivt på det nye samarbeidet, og oppfordrer samtidig myndighetene til å tilrettelegge for økt bruk av etanol i transporten:

– Vi håper norske myndigheter ser mulighetene for ny norsk bioindustri som ligger i etanol. Vi trenger rammebetingelser som gjør det lett å kutte utslipp, og en egen klimaklasse i bomringen for blant annet etanolkjøretøy vil være et enkelt og kraftfullt virkemiddel for å oppnå dette, sier hun.

Kun Scania
Det er så langt kun Scania som leverer motorer for den etanolbaserte biodieselen. De leverer fra 2019 lastebiler med etanolmotorer med 280 og 410 hk.

– Fyllestasjonen på Shell Grorud vil gjøre kundens valg lettere når det gjelder å velge bærekraftige alternativer. Skal vi kunne lykkes med å komme med gode løsninger for bærekraftig transport, må drivstoffet være tilgjengelig både for eksisterende og nye kunder. Vi ser veldig positivt på St1 sin satsning på RED95, og hvordan vi sammen kan bidra til å redusere klimapåvirkningen fra lastebiltransport, sier marked- og kommunikasjonsdirektør i Norsk Scania, John Lauvstad.

Powered by Labrador CMS