-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Resten av Daimler-familien
Daimler produserer biler over hele verden. De gjør sitt for at vi skal oppleve det, når de inviterer til Hannover-fest.
Hvorfor fikk jeg følelsen av at resten av familien ikke var fin nok til storstuen, så de måtte spise middagen ute på kjøkkenet?
For der har Mercedes-Benz dominert hele Hall 14 og 15, med alle sine produkter – men, kan det se ut som – egentlig finner vi bare dem i rett nedadstigende slektslinje der. Litt urent blod, en tvilsom forbindelse i en eller annen fjern fortid – det er nok til at du blir satt på gangen.
LES OGSÅ: Daimler tjuvstartet IAA
Men etter min oppfatning var du i godt selskap der ute, selv om du ikke engang var fin nok til å bli nevnt i katalogen. Men når du fikk kjempet deg ut av den store hallen og gått rundt hele greia på jakt etter inngangen til neste hall (Deutsche Messe i Hannover er et sted der det er utrolig enkelt å bli desorientert), finner du dem.
(Nå skal jeg kanskje være forsiktig med hva jeg sier, for jeg har bare vært der siden 1992. Man trenger kanskje litt lenger tid på å finne frem der. ’92 var for øvrig første gang lastebil-IAA ble arrangert separat og i Hannover).
Helt til venstre står et gult festfyrverkeri som virker ekstra fyr fordi rutene langs den lange siden også har en gul folie over seg. En skolebuss fra en produsent med det utrolig kule navnet, Thomas Built Buses. Akkurat denne heter Saf-T-Liner C2 Jouley – og er en batterielektrisk versjon som TbB påstår har samme TCO som en dieselbuss på grunn av minimalt vedlikehold og lave drivstoffutgifter.
Dessuten elsker ungene den. Den lukter ikke og bråker like lite. Rekkevidde på en del over 100 km, og lades om natta.
Thomas Built Buses er en del av Daimler North America som også omfatter bl.a. Detroit Diesel og Alliance – en produsent av truckdeler. For ikke å snakke om at Freightliner (også med separate rammer) og Western Star hører til.
Det ble demonstrert av en Freightliner SD, basert på Mercedes sin Econic – og ble beskrevet som en av USAs mest moderne søppelbiler. Den hadde også fult sett sikkerhets-assistenter. Snart en selvfølge i Europa, men ikke akkurat i amerikanske nyttebiler.
En 114 SD demonstrerte klart den tunge enden av Freightliner. Her er rammen skreddersydd, klar til å motta de virkelig imponerende påbyggene, fra dumper til betongpumpe av dimensjoner.
BharatBenz er den indiske armen. Denne enheten ble grunnlagt i 2012 og siden det er det produsert 75.000 tunge biler der. Denne heter 1617 R, har en 170 hesters motor og dekorasjonen minner oss på at også i India er det en stor gruppe konsumenter som skal bestille på nettet nå og ha varen levert i går. Økende krav til e-handel transport også i India.
Bharat tilhører den gruppen som heter Daimler Trucks Asia. Der har vi også Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation. Det er åpenbart at denne Fusoen er annerledes enn Fuso Europe, for Europa-Fusoene fikk lov til å være inne sammen med de ekte Mercedesene.
Men det er vanskelig å skjønne hvorfor representantene fra Asia heller ikke er fine nok. Bilene derfra representerer mer enn en tredel av det totale volumet til Daimler Trucks og betjener 160 markeder.
Men flaggskipet fra Mitsubishi Fuso, Super Great som den heter, trivdes åpenbart godt der den sto. Der var det jo både lyst og god plass. Kjempen kommer med valgmuligheter: 7,7 eller 10,7 liters motor, den har en egenutviklet 12 trinns robotskifter som kalles ShiftPilot, og er utstyrt med en lang liste assistent- og sikkerhets-systemer som også kommer fra lokale kilder.
Som en siste klare beskjed om at «vi klarer oss godt her ute» har de droppet Fleet Board-stoltheten til Daimler og i stedet utviklet sin eget telematikkplattform. Truckconnect heter den.
Sistemann i sekstetten, en Auman EST-A er ikke et rent Daimler-produkt, men bygges i en joint venture de har sammen med Beiqi Foton.
EST betyr forresten Energy Super Truck, men ikke mer enn at den bruker den velkjente OM 457-motoren. Super-biten i navnet henger derimot kanskje sammen med avanserte spesifikasjoner som luftfjæring på bakakselen, elektronisk stabilitets-hjelp og en up-to-date telematikk-løsning.
Den opprinnelige avtalen mellom de to ble underskrevet for temmelig nøyaktig 15 år siden. Først for fem år siden rullet de første jv-modellene av båndet.
Så der har vi resten av familien. Det virket som de koste seg veldig, og de var mye hyggeligere mot gjestene sine. I motsetning til inne i den store hallen var det overhodet ikke noen problemer med å finne veien ut.