-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Danmark innfører løyveplikt for varebiltransport
Fra 1. juli neste år innfører Danmark løyveplikt for varebiler som brukes til transport av gods.
De nye reglene innebærer at varebiler på over 2.000 kilo, til og med 3.500 kilo, som brukes til å frakte eget eller andres gods med en samlet vekt på over 11 kilo per stykkgods, vil være omfattet av «godskørselsloven».
Det vil si at de defineres som løyvepliktige, opplyser danske Færdselsstyrelsen.
Nye krav til eiere og sjåfører
Per i dag er godstransport med varebiler et uregulert område, akkurat som i Norge, og danske medier har lenge rapportert om «ville tilstander» når det gjelder bruk av varebiler i godstransporten.
I konkurranse mot lastebiler som er underlagt strenge regler for løyve, utdanning og kjøre- og hviletider kan varebiler brukes nærmest uten restriksjoner.
Endringene som innføres i Danmark 1. juli neste år medfører dermed en betydelig innskjerping av regelverket, som blant annet innebærer nye krav til både varebileiere og -sjåfører som skal drive godstransport mot vederlag.
De må i løpet av de seneste ti årene ha gjennomført en varebileierutdannelse som avsluttes med en skriftlig prøve, de skal ha en løyvegaranti på minst 13.500 danske kroner, ingen utestående gjeld til det offentlige på mer enn 50.000 kroner, samt plettfri vandel.
Innehaver av et varebilløyve som ansetter sjåfør plikter også å sikre at sjåførens lønns- og arbeidsvilkår følger de bestemmelser som er fastsatt i en av de kollektive overenskomstene for yrkessjåfører.
Reglene gjelder i første omgang virksomheter registrert i Danmark, men kabotasjereglene vil å også gjelde for utenlandske varebiler som frakter gods mot vederlag. Dermed har også utenlandske varebilsjåfører krav på samme lønns- og arbeidsvilkår som danske sjåfører når de utfører oppdrag i Danmark.
Mener Norge bør følge etter
I Norge har Norges Lastebileier-Forbund lenge etterlyst lignende regulering av godstransport med varebiler, og forbundet opprettet i 2015 en egen varebilgruppe.
Nå mener NLF-direktør Geir A. Mo at Norge bør følge den danske modellen.
– Prinsipielt sett er det ingen forskjell på om en utfører godstransport med lastebiler eller varebiler. Vi har foreslått at det innføres et forenklet løyve på lik linje med denne danske ordningen, samt at det innføres et eget løp i videregående skole rettet mot varebiltransport, sier han til lastebil.no.