- El-varebil fra Singapore skal gi 330 kilometer rekkevidde
img
noalt noalt noalt noalt noalt noalt noalt
img
img
img
img
img
img
Abonnement | Annonse- og medieinfo

Forsiden  |  Varebil  |  Lastebil  |  Buss  |  Næringsliv  |  Brukte yrkesbiler  |  Linker  |  Innkjøpsguiden  |  Bok/Kalender  |  Abonnement  

Annonse:
1pix 1pix 1pix 1pix
bilde
img img img img img img
9 bilder i galleri
El-varebil fra Singapore skal gi 330 kilometer rekkevidde
…og etter planen skal Avevai Iona kunne leveres i Europa fra mai neste år.

alt

Aldri hørt om Avevai? Slapp av, det hadde ikke vi heller.

Grunnen er åpenbar: dette er et helt nytt bilmerke, som dukket opp med varebilen Iona på den femte utgaven av elbilmessen Guangzhou International Electric Vehicles Show i Kina som pågår i disse dager (16. til 25 november).

Daimler-konstruksjon
Avevai Iona kan leveres både som varebil under 3,5 tonn og som lett lastebil. Felles for begge er en fullelektrisk drivlinje og lovnader om «rekkevidde som setter en ny standard for elektriske lette nyttekjøretøy».  

Bilen er visstnok designet av Avevais egne folk i Singapore, men om du mener å dra kjensel på kassebilen er du likevel ikke helt på jordet.

Chassiset er nemlig «utviklet ved forsknings- og utviklingsfasiliteter i Stuttgart, i samarbeid med Daimler og Foton», heter det i pressemeldingen, hvor det samtidig forsikres at bilen oppfyller alle europeiske krav.

Det gir dermed ikke spesielt høye odds å tippe at det ligger mye velkjent Sprinter-konstruksjon i bunnen her. 

Avevai opplyser selv at de ble etablert i 2018 av en gruppe mennesker med bakgrunn fra næringer som bilindustrien, luftfart, logistikk og distribusjon, samt IT.

Forretningsgrunnlaget skal være at de ser en voksende etterspørsel fra små og mellomstore selskaper etter elektriske nyttekjøretøy, som følge av økt netthandel og påfølgende distribusjonsbehov, samt økende grad av restriksjoner mot fossilbiler i sentrumsområder.

Lover lang rekkevidde
Varebilen Iona skal leveres med kort (2,93 m) eller lang akselavstand (3,75 m), nyttelast inntil 2.500 kilo og lastevolum på inntil 18 m3. Ikke dårlig. 

100 kW-elmotoren skal gi 170 Nm og en toppfart på 100 kilometer i timen. 

Men det er først når Avevai begynner å snakke om rekkevidde at det begynner å dukke opp mer oppsiktsvekkende tall.

330 kilometer (riktig nok målt med urealistiske NEDC) for 3,5-tonneren og 300 kilometer for lastebilen er betydelig høyere enn for eksempel Mercedes-Benz eSprinter med 150 kilometer (men da er det mer realistisk, med WLTP) eller Volkswagen e-Crafter med 160 kilometer (NEDC).

Bakgrunnen, forklarer Avevai, ligger i at de benytter den såkalte «superkapasitator»-teknologien GEMS. Denne har de utviklet og tatt patent på sammen med e-Synergi, som er et annet Singapore-basert selskap.

GEMS står for Graphene Energy Management System, og er i praksis en kondensator for lagring av energi. Blant annet takket være bruk av nanomaterialet grafén skal «superkondensatoren» ha langt høyere energitetthet enn for eksempel Lithium-batterier, og kan lagre mer energi – også fra regenerativ bremsing – raskere. Kondensatoren kommer som et tillegg til konvensjonelle batterier.

Ladetiden oppgis til 12 timer fra tom til full, eller to timer med hurtiglader. 

Mer i vente?
Komfort- og utstyrsnivået skal angivelig være «på et nivå man sjelden ser i segmentet for elektriske varebiler», og det begrunnes blant annet i «avansert smarttelefon konnektivitet». 

I dashbordet sitter en 10,1 tommers Android-basert berøringsskjerm, men innholdet som listes opp høres ikke alt for avansert ut: GPS og kjøredata, kalender med værmeldingsfunksjon, batteristatus og energiforbruk – og selvsagt et flåtestyringssystem.

Varebilen Iona skal produseres ved Daimler-partner Fotons fabrikk i Shangdong i Kina, og det forsikres at de trenger «minimal byggetid». Videre opplyses det at bilene skal distribueres direkte av Avevai selv, med de første leveransene til Europa i mai 2019.

Batteriene har garanti på fem år/200.000 kilometer. 

Navnet Avevai er forresten et akronym for Autonomous Vehichle; Electric Vehichle; Artificial Intelligence, og gir oss noen hint om at her er det tanker om å komme med flere mobilitetsløsninger i tiden fremover. 

----------------------------------------------------------------------------------------------------- 

Spesifikasjoner

VAN SPECIFICATIONS

IONA V1

IONA V1.5

IONA V2

Vehicle type

Cargo

Cargo

Cargo

Engine

100 kW

100 kW

100 kW

Integrated maximum power (kW/hp)

55/100

55/100

55/100

Comprehensive maximum torque (Nm)

170Nm

170Nm

170Nm

Maximum speed (km/h)

100

100

100

Body parameters

 

 

 

Car length (mm)

5065

5990

5990

Car width (mm)

2000

2000

2000

Car height (mm)

2445

2460

2640

Wheelbase (mm)

2933

3750

3750

Minimum ground clearance (mm)

≥ 160

≥ 160

≥ 160

Front track (mm)

1740

1740

1740

Rear track (mm)

1704

1704

1704

Curb weight (kg)

2600

2600

2600

Total vehicle weight (kg)

4250

4250

4250

Load capacity (kg)

1000

1500

2000

Number of doors

5

5

5

Number of seats

3

3

2

Electric motor

 

 

 

Motor maximum power (kW/HP)

100

100

100

Motor maximum torque (Nm)

360

360

360

Battery

 

 

 

Range per charge (km) - NEDC*

330

330

330

Battery capacity

79.92 kWh

79.92 kWh

79.92 kWh

Battery type

Lithium Manganate Battery

Lithium Manganate Battery

Lithium Manganate Battery

Normal full charge time

12 h

12 h

12 h

Fast full charge time

2 h

2 h

2 h

Battery warranty period

5 years or 200,000 kilometres

5 years or 200,000 kilometres

5 years or 200,000 kilometres

Engine

 

 

 

Engine type

Permanent Magnet Synchronous Motor

Permanent Magnet Synchronous Motor

Permanent Magnet Synchronous Motor

Transmission type

Single Reduction Gear

Single Reduction Gear

Single Reduction Gear

Gearbox name

Single Speed Gearbox

Single Speed Gearbox

Single Speed Gearbox

Chassis steering

 

 

 

Drive mode

RWD

RWD

RWD

Power type

Electro-hydraulic boost

Electro-hydraulic boost

Electro-hydraulic boost

Front suspension type

McPherson independent suspension

McPherson independent suspension

McPherson independent suspension

Rear suspension type

Leaf spring type non-independent suspension

Leaf spring type non-independent suspension

Leaf spring type non-independent suspension

Wheels/Brakes

 

 

 

Front brake type

Disc type

Disc type

Disc type

Rear brake type

Drum type

Drum type

Drum type

Parking brake type

Handbrake

Handbrake

Handbrake

Front tire specifications

215/75 R16C

215/75 R16C

215/75 R16C

Rear tire specifications

215/75 R16C

215/75 R16C

215/75 R16C

Security configuration

 

 

 

Seat belts

Central control lock

Remote key

Control configuration

 

 

 

ABS

EBD


 

 

 

TRUCK SPECIFICATIONS

IONA T - BOXED

IONA T - PICKUP

IONA T - REFRIGERATOR

Model

Cargo

Cargo

Cargo

Overall dimensions (mm)

4745 × 1707 × 2445

4745 × 1707 × 2445

4745 × 1707 × 2445

Cargo dimension (mm)

2820×1560×1570 (inner)

NA

Inquire

Wheel base (mm)

2800

3360

Inquire

Curb weight (kg)

1600

1600

1600

Total Weight (kg)

2650

2650

2650

Monomer types

Ternary
18650
(Ternary material lithium ion battery)

Ternary
18650
(Ternary material lithium ion battery)

Ternary
18650
(Ternary material lithium ion battery)

Battery capacity (kWh)

44.43

44.43

44.43

Battery voltage (V)

367.2

367.2

367.2

System energy density (wh/kg)

144.35

144.35

144.35

Motor type

Permanent magnet synchronous motor

Permanent magnet synchronous motor

Permanent magnet synchronous motor

Rated power/torque/rotate speed

30kw/100Nm/2260RPM

30kw/100Nm/2260RPM

30kw/100Nm/2260RPM

Peak power/torque/rotate speed

60kw/220Nm/9000RPM

60kw/220Nm/9000RPM

60kw/220Nm/9000RPM

OBC Rated power (output) kW

3.3KW

3.3KW

3.3KW

Tire Type

175R14

175R14

175R14

Frame type

Rivet welding - 750/128×50×3/80×50×3

Rivet welding - 750/128×50×3/80×50×3

Rivet welding - 750/128×50×3/80×50×3

Front Axle type

101

101

101

Rear Axle type

121

121

121

Rear axle Bearing (T)

2

2

2

Front spring type and number of pieces

5

5

5

Rear spring type and number of pieces

4

4

4

Main reduction ratio

10.5

10.5

10.5

Braking system type

Double circuit hydraulic braking, vacuum servo/boost

Double circuit hydraulic braking, vacuum servo/boost

Double circuit hydraulic braking, vacuum servo/boost

Brake specification (Front/Rear)

Front R99, φ66.7 / Rear Φ240×45

Front R99, φ66.7 / Rear Φ240×45

Front R99, φ66.7 / Rear Φ240×45

Hand brake specification

Wheel side brake

Wheel side brake

Wheel side brake

Driving range (NEDC*)

300

300

300

Maximum speed

90

90

90

Fast charging time

<2 (60kW - DC charging)

<2 (60kW - DC charging)

<2 (60kW - DC charging)

Slow charging time

10 (DOD = 80%)

10 (DOD = 80%)

10 (DOD = 80%)


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   fb Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
pix pix
pix
 
logoPåmelding til nyhetsbrev:
Fritekstsøk:
pix pix
 
   
 
   
1974 brukte yrkesbiler til salgs
Lastebil Lett lastebil Varebil Kombi.bil Buss Minibuss
Årsmodell Fra: Til: 214 LASTEBILER TIL SALGS